Reuben Kressner kör STCC för Brovallen Design

Reuben Kressner är klar för STCC 2017. 20-åringen från Stockholm ska köra en Audi RS3 LMS för Brovallen Design.
– Jag har bara testat bilen i fem varv på Mantorp, men jag fick direkt en bra känsla, säger Kressner.

Reuben Kressner debuterade i STCC förra säsongen och nådde en fjärdeplats som bäst i ett av heaten i Karlskoga. Men i år gäller andra förutsättningar med nytt reglemente och en annorlunda biltyp.
– Bilarna vi hade förra säsongen (bakhjulsdrivna) passade mig ganska bra med tanke på att jag kört mycket formelbil, men vi hade svårt att få det att fungera. Nu vet vi att vi har bra material och för mig handlar det om lära mig hantera en framhjulsdriven bil, säger Kressner.
Han är dock ingen nybörjare i att tävla framhjulsdrivet.
– Jag körde framhjulsdrivet i JTCC 2011 och det ska nog gå fort att komma in i det igen.
Kressner hoppas och tror på en intressant säsong.
– Alla startar från ruta ett i och med det nya reglementet, säger han.

Teamägaren Tobias Johansson är glad över att kunna fortsätta satsningen på unga förare.
– Jag och Reuben började prata lite löst om det här i höstas och samtalen fortsatte under vintern. Vi i teamet pratade med våra partners och Reuben pratade med sina och tillsammans hittade vi en lösning och det känns förstås riktigt roligt, säger han.
I förra veckan hämtade han de två nya bilarna från Audi Motorsport i Ingolstadt, Tyskland.
– Jag började ju tävla i STCC med Audi, så visst känns det som att cirkeln sluts på något sätt.

Tobias Johansson blev för övrigt den första privatföraren som vann ett race i STCC. Det var 2001 på Ring Knutstorp och bilen var en Audi A4 Super Touring. Teamet har deltagit i STCC sedan 1999.
– Ja, det har blivit många intressanta och lärorika år och det känns väldigt bra att återigen tävla med Audi. De här bilarna är de bästa som finns på marknaden, säger han.

En given fråga är förstås vem som ska köra den andra bilen.
– Vi för diskussioner med flera olika förare, men för oss är det inte avgörande att bilarna enbart körs inom STCC. Självklart är vårt mål och ambition att vi ska tävla med båda bilarna i kungaklassen, men en av många fördelar med TCR-reglementet är att bilarna kan användas till flera klasser inom racing, men även till andra event, säger Johansson och utvecklar resonemanget:
– Vi har spännande grejer på gång och Brovallen Design kommer att inleda ett nytt, intressant samarbete inom racing. Vi kommer snart att berätta mer om det projektet.

26-27 april är årets första officiella STCC-test. Det äger rum på Ring Knutstorp i Skåne där även premiären avgörs 5-6 maj.