Mattias Andersson har perspektivet – tror på täta race med TCR-bilar i STCC

Vad vore en STCC-säsong utan Mattias Andersson? Med ett undantag (2012) har Linköpings-bon tävlat varje säsong sedan 2001 och han är den förare som har näst flest STCC-race i sitt CV. Andersson och Fredrik Ekblom är de enda i årets startfält som tävlat med alla tidigare STCC-reglementen.
— Jag tror att TCR kommer att bjuda på lika täta race som vi hade under Super 2000-tiden, säger han.

Årets STCC bjuder på många nyheter. Nytt reglemente, nya team, nya förare, nytt sportsligt upplägg. Mitt i allt det nya finns Mattias Andersson, som en länk mellan historien och nutiden. Han har sett alla generationer av biltyper komma och gå. När Andersson debuterade i serien 2001 hade en av årets motståndare, Nicklas Oscarsson, inte upplevt sin tredje födelsedag…
— Ja, det är så länge sedan att jag knappt minns det. Jag körde två säsonger med Super Touring-reglementet, 2001 med Vauxhall och 2002 med Opel. Jag kom från formelbilsvärlden och för mig var det till en början en vanlig standardbil, men när man tittar tillbaka var den väldigt avancerad. Det var fantastiska bilar som kostade fem miljoner per styck och motorerna höll bara 50 mil. Det var två roliga år, minns Mattias Andersson.

2003 introducerades Super 2000-reglementet och Andersson fanns åter med på startlinjen.
— Jag körde en BMW för West Coast Racing det året, sedan blev det Alfa Romeo under många år. S2000 var också ett bra reglemente men jag kommer ihåg första känslan när jag provade ”vad är det här för gatbil vi ska tävla med”. Men man vande sig och bilarna blev ju bättre med åren. En bil från 2003 hängde ju inte alls med hur det såg ut 2011. Reglementet utvecklades mycket och det bidrog till att kostnaderna skenade iväg, säger han.

Mattias Andersson anser att racemomentet var S2000-reglementets stora fördel.
— Det var många olika typer av bilar som gick fort på olika ställen. Racen var ofta väldigt spännande.

2013-2016 var det Solution F-reglementet som gällde i STCC, Andersson tävlade för Dacia.
­— En otroligt häftig racerbil, både känslomässigt och sett till varvtiderna. Men startfältet var för litet, säger Andersson och han står bakom beslutet att införa TCR i STCC.
— En nytändning för STCC. De här bilarna går aningen fortare än S2000, men är långsammare än Solution F, men det är ju helt olika biltyper.

Han har fått ett mycket bra intryck av sin TCR-Honda.

Foto: Teambild.se

— Bilen är lättkörd, den är inte lika fysisk som Solution F. Den är tung, nästan 200 kilo tyngre än tidigare reglementen. Tyngden var den första känslan, men nu har jag vant mig. En fin maskin, det spelar ingen roll om vi åker på tvåan eller trean, det drar nästan lika bra.  I S2000 var man hela tiden tvungen att växla.

Just tyngden tror han kommer att bli en faktor i racen.
— Det blir en helt annan typ av inbromsning i den här bilen, jag tror det kommer att bli en hel del incidenter om inte folk tänker sig för.

18 bilar var med på testerna på Knutstorp inför årets säsong.
— Förra året var vi tre-fyra bilar på samma testdagar, det var fantastiskt kul att titta i depån i år jämfört med förra årets tester.
Intresset för TCR är större än vad han vågade hoppas på.
— Jag trodde på cirka 15 bilar i år och nu ser det ut att bli runt 20 i premiären. Och blir det bra år i år kan det växa ännu mer till 2018, spår Mattias Andersson.