Dahlgren vann premiärracet

Robert Dahlgren avgjorde årets första STCC-race efter några meter. Efter en lysande start tog han ledningen från tredje startrutan och han släppte aldrig ledningen.
— Sjuk skönt. Det kändes bra redan från början, sa en belåten Dahlgren.

PWR-föraren klämde sig mellan de båda Volkswagenförarna Fredrik Ekblom och Fredrik Blomstedt och skapade snabbt en lucka.
— Så var planen men så kom säkerhetsbilen ut. Jag eldade på däcken rejält för att skapa en ny lucka vid omstarten.
På slutet närmade sig Fredrik Ekblom, men utan att Dahlgren blev speciellt orolig
— Jag visste hela tiden var han låg, men det är klart han var snabb.

Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, var långt ifrån nöjd med sin andraplats. Han startade i pole position men kom inte iväg som han ville.
— Jag gjorde en dålig start och det var mitt eget fel, konstaterade Ekblom.
Han hamnade bakom teamkamraten Fredrik Blomstedt och det tog en stund innan han tog sig förbi och kunde ta upp jakten på Dahlgren.
— Bilen är kanonsnabb och balansen är bra. Men det gäller att vara först över mållinjen, och det var vi inte.

Daniel Haglöf fajtades rejält hela racet och tog sig upp på sista pallplatsen på tredje varvet då han tog sig förbi Blomstedt. Men efteråt bedömde tävlingsledningen att Haglöf varit ojuste och han flyttades ner till plats fyra. Blomstedt blev alltså trea.
— Jag skadade däcket tidigt och kände hur bilen wobblade. Det var en jäkla fajt med grabbarna runt pallen. Nu är vi tillbaka till klassisk touring car-racing, sa Haglöf.

Hemmahoppet, Helsingborgaren Dennis Strandberg, gjorde en bra start. För bra visade det sig.
– Jag ryckte lite i starten och fick en drive trough. Synd. Vi låg fyra när jag fick min bestraffning och jag tror att vi hade näst bästa varvtid i racet, sa Strandberg som fick nöja sig med 15:e plats.

Honda-föraren Mattias Andersson, som missade helt i fredagens kval, svarade för heatets uppkörning – från 18:e till nionde plats.
– Vi tog nio bilar, men bilen gick varm mot slutet så det fick räcka så. Jag ser fram emot de två andra racen, som är längre. Det tror jag kan gynna oss, sa han.
En lika imponerande uppkörning svarade Marcus Annervi, även han Honda, för då han från 16:e startposition avancerade till åttonde plats i mål.

STCC:s VD Jonas Lundin njöt i solskenet på Ring Knutstorp
— Jag står här och är lite skakig. Det är känslosamt, vilket race. Det är häftigt med 19 bilar och hårda fajter över hela banan. Det var det här vi hoppades på innan säsongen, sade han.

Resultat STCC race 1
1) Robert Dahlgren, PWR Racing Team, Seat Leon, 13 varv
2) Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +0.471
3) Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +8.840
4) Daniel Haglöf, PWR Racing Team, Seat Leon, +9.329
5) Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3, +9.421
6) Niklas Lilja, LMP Engineering, Honda Civic, +9.612
7) Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, Kia Ceed, +10.032
8) Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +11.076
9) Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +11.651
10) Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf, +12.281
11) Micke Ohlsson, Brink Motorpsort, Audi RS3, +13.624
12) Albin Wärnelöv, Experion Racing, Volkswagen Golf, +14.910
13) Olli Parhankangas, LMS Racing, Seat Leon, +16.979
14) Reuben Kressner, Audi RS3, Audi RS3, +17.469
15) Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, Volkswagen Golf, +21.655
16) Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat Leon, +26.950
17) Andreas Andersson, LMS Racing, Seat Leon, +1 varv
18) Peter “Poker” Wallenberg, PWR Racing Team, Seat Leon, DNF
19) Mikael Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing Team, Audi RS3, DNF