Så gick snacket efter STCC-premiären

STCC-premiären 2017 är över. Med diverse klipp från pressreleaser och tidningsartiklar samt uttalanden direkt efter racet och på sociala medier summerar vi en rolig och bra start på mästerskapet.

 

”När man visualiserar en tävlingshelg i förhand är det ungefär såhär den ser ut. Även om jag givetvis ville ta segern i alla tre race kan jag inte vara annat än nöjd med dubbla vinster och en andraplats. Vi har fått en bra start på vår jakt efter STCC-titlarna, men det gäller att fortsätta arbeta hårt. Vi har en lång väg kvar att gå”
(Robert Dahlgren, PWR Racing – Seat Dealer Team).

”När man sätter in en reserv och han placerar sig 2-2-1 får man väl ändå säga att det är godkänt”
(Tommy Kristoffersson, teamchef Volkswagen Dealer Team, kommenterar Fredrik Ekbloms premiärinsats, pressrelease)

”Jag är missnöjd med resultatet och just nu väldigt besviken att inte ens kört mer än några meter i sista racet. Jag gjorde ännu en kanonstart men det blev för trångt och tyvärr fick bilen för mycket skador för att kunna fortsätta”.
(Dennis Strandberg, Lestrup racing Team, pressrelease)

”Den svenska racingsäsongen har dragit igång på ett imponerande vis. Massvis med publik, fyllda startfält och riktigt bra racing. Nya STCC med TCR-bilar är klockrent – riktiga bilar (inga siluettbilar) som man kan tävla internationellt med från olika tillverkare.”
(Alrik Söderlind, auto motor & sport)

”Det har verkligen inte varit en av mina bättre helger. Men jag lämnar helgen flera erfarenheter rikare och vill rikta ett stort tack till teamet som fick bilen redo till alla racen”
(Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, pressrelease)

”Det har varit lite upp och ner. Ett stort tack till mekanikerna som fick ihop bilen. Det gjorde ett megajobb”
(Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Hallands Nyheter)

”Nya STCC ser bra ut, det var mer publik på Ring Knutstorp än på många STCC-år. En bra början på en möjlig omstart till något riktigt stort”
(PeO Kjellström, Teknikens Värld)

”Tre heat avklarade och det är arton kvar. Så det finns fortfarande mycket att göra. Men klart att jag hade hoppats på betydligt mer. Målet var att vara betydligt närmare pallen och bland de fem bästa i sammandraget. Farten fanns där, men startar du som nummer 18 av 19 bilar blir det nästan hopplöst”
(Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, MVT.se)

”Det känns väldigt bra att vara med och slåss på den här nivån redan så här tidigt under säsongen. Jag hade inte räknat med att stå på pallen redan under min första helg; nu gjorde jag ju tekniskt sett inte det heller, men jag blev i alla fall trea! Haglöf kom förbi med skumpan efter målgång och visade ett väldigt sportsligt beteende, så det är absolut inga problem mellan oss. Han hanterade det snyggt och själv är jag förstås glad över resultatet.
(Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, pressrelease)

”Nya STCC innebär nya bilar, många nya förare och ett nytt reglemente. Tre race varje helg och mer intensiv är det tänkt. Och premiärhelgen levererade, med ett undantag. Det var mest gamla veteraner som kämpade i täten: Fredrik Ekblom, Daniel Haglöf och Robert Dahlgren”

(TT)

”Grym första racehelg. Bra fart, lite otur i kval och tre tuffa race, där bästa utgång blev en sjätteplats. Stort tack till alla sponsorer, supporters, vänner, familj och såklart @brinkmotorsport, för en sanslöst kul och lärorik helg! Bästa Audi-team so far.”
(Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Facebook)

“I think it’s fantastic, From what I hear from people I’ve met throughout the years, they are happy to see more cars and they see a lot of new teams. We’ll see a lot more spectators at races which is the most important thing.”
(Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, touringcartimes.com)

”Topp tio två gånger och jag har tagit mina första STCC-poäng i karriären. Jag är supernöjd – och bäst av fjolårets Cliograbbar i poängtabellen efter premiärhelgen.”
(Albin Wärnelöv, Experion racing Team)

”Som helhet betraktat tycker jag att det nya STCC hade en mycket lyckad premiär. Många bilar i STCC och Carrera Cup, färre i de andra klasserna men det kan jag stå över. Kul också med ett riktigt bra GT-race. Gott om publik var det också.”
(Lars Wiezell, rbcracing.se)

“Varken bu eller bä kan man säga om TeamA Tekniks första racehelg i STCC. Första racet var väldigt tufft, lyckades hålla mig undan och ta en otroligt rolig sjundeplats i vårt första STCC-race nånsin! Otroligt kul för alla i teamet och alla var nöjda! Till det andra racet blev det dålig kommunikation i teamet och viktiga skruvar glömdes dra åt. Tredje och sista racet hade vi ren otur när bilar framför mig krockade i starten och blockerade vägen för mig, försökte undvika och det var väldigt nära men inte tillräckligt. Vi börjar få bättre ordning på bilen och vi längtar till Finland där vi hoppas kunna visa lite mer fart!”
(Nicklas Oscarsson, TemA Teknik, Facebook)

 

”PWR Racing & SEAT stod för STCC-premiärens bästa insats. Teamet toppar både förar- och teammästerskapet efter dagens tre race.”
(Daniel Haglöf, Twitter)

“I think that TCR will be the national championship for the next five to eight years now, I can’t see any reason why it shouldn’t be. It’s important for us to adopt these regulations and that all TCR championships around the world are the same as well.”
(Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, touringcartimes.com)

”Vi kom, vi såg, vi visade snabbhet och potential. Resultatmässigt inte en drömdebut, men Dennis Strandberg femma bästa raceresultat i STCC-debuten och teamet visar att de kan slåss om pallplatser och segrar.”
(Lestrup Racing Team, Facebook)