Johan Kristoffersson krossade motståndet i STCC-kvalet

Johan Kristoffersson krossade motståndet i STCC-kvalet. Han var snabbast i alla tre delarna, Q1, Q2 och Q3. Det innebär att han startar i pole position i lördagens alla tre race på Alastaro-banan i Finland.
Den stora överraskningen i kvalet var nykomlingen Albin Wärnelöv som tog sig till Q2, där han blev sexa.
Johan Kristoffersson, kvalplaceringar 1-1-1
– Fantastiskt, men det kändes lite som om jag kom till serverat bord. Fredrik (Ekblom), Fredrik (Blomstedt) och vår ingenjör Ronnie Bergström ställde in bilen på Ring Knutstorp för två veckor sedan och den var superbra redan på den första träningen.
– Eftersom det är bonuspoäng för pole position har jag tagit mina tre första poäng i STCC i år. Vi får se om det är möjligt att vinna alla tre racen i morgon och ta ytterligare 75. Det blir säkert supertufft.
Daniel Haglöf, kvalplaceringar 5-3-2:
Haglöf var snabbast i PWR-teamet och slutade tvåa i Q3.
— Jag är lite missnöjd med Q1, men vi är med däruppe. Målsättningen är att alltid vara topp fem, då är vi med när pokalerna ska delas ut. Jag tog i så mycket det gick.
Många förare körde över stock och sten på den snabba Alastaro-banan.
— Den inbjuder till hård körning, det är kul och vi kommer nog få se mer av det. Att vi är så nära Kristoffersson i Q3 när han går med en ganska mycket lättare bil än vad vi har är skitbra.
Fredrik Blomstedt, kvalplaceringar 3-4-3
– Jag missade Q3 i premiären på Ring Knutstorp, men nu fick jag revansch. I morgon startar jag trea, fyra och trea och det känns givetvis bra. Förhoppningsvis kan jag visa upp lite bättre starter än senast och hoppas kunna utmana redan där. Vi har tränat lite starter och får se om det är tillräckligt.
Fredrik Ekblom, kvalplaceringar 8-2-4:
– Åttonde plats i Q1 var alldeles för dåligt, men det låg en banmarkringskäpp i vägen. Jag visste inte hur tung den var så jag väjde för den och åkte av. Och på andra outingen kom det en Seat som var i vägen och då fick jag avbryta och därför blev det inte så bra som jag hade hoppats på.
– I Q2 funkade det bättre. Då tycker jag vi fick ut det vi har att ge. Och i Q3 var det samma visa, då låg den där käppen i samma kurva, men då kunde jag inte väja för den utan körde rakt på den i stället. Jag trodde det skulle ta i mer, men den var inte så tung så jag förstörde inte bilen.

Robert Dahlgren, kvalplaceringar 2-5-5:
PWR-föraren Robert Dahlgren hade 30 kilo extra att släpa på efter framgångarna i premiären.
— Det är klart kilona märks, det är tufft när man ska accelerera, sade Dahlgren utan att för den skulle skylla på extravikten.
— Jag ska inte ta något från Kristoffersson, han gjorde det bra. Det gäller att tajma allting men vi jagade bilen till kvalet och allting beror inte på vikten, sade han.

Albin Wärnelöv, kvalplaceringar 4-6:
– Bilen var perfekt, lite överstyrd, precis som jag vill ha den. Så jag kunde hålla fullt i de snabba partierna. Allt bara satt!
– Jag kände redan när vi kom hit på testet att det satt rätt bra redan i första passet på banan. Självklart hade jag en fördel av att jag tävlade här i Clio Cup förra året.
– Startruta fyra i det första heatet i morgon. Sjukt! Jag ska njuta bara och se till att göra en bra start.

Två som de flesta väntat sig gå vidare till Q2 var Tobias Brink och Dennis Strandberg. Men Strandberg blev elva och Brink tolva i Q1.
— Jag fick inte ihop ett helt varv, så enkelt är det, sade Strandberg.
Han var riktigt besviken.
— Jag ska vara med däruppe men det är inte mycket att göra nu. Det är bara att bita i det sura äpplet och komma igen i morgon, sade han.

Även Brink var deppad.
— Det är tungt, långt ifrån där vi ska vara. Men det är inget att göra åt nu, det är bara att göra hemläxan och komma starkare till i morgon, sade Brink.
Han hade ingen förklaring till det svaga resultatet.
— Vi hade lite problem på testerna att hitta rätt, det var lite bättre på kvalet. Men det är tajt, det var ett par tiondelar upp till femteplatsen. Jag tror det blir kul race, sade Brink.

Antti Buri lyckades bäst av hemmaförarna och tog sig vidare till Q2, tillsammans med Joonas Lappalainen. Buris kvalplaceringar blev 10-9, men han var inte nöjd.
— Det var inte så lätt. Vi har det tufft, allihop i teamet. Det blir svårt i morgon, sade han utan att riktigt kunna förklara vad det var som fattades
— Vi måste kolla data, titta på däcken och analysera. Men i morgon är en annan dag, konstaterade Buri.

Resultat Q1 (anger startposition i race 1)

1. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, 1:17.439
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat Leon, +0.451
3. Fredrik Blomstedt, Volksvagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +0.559
4. Albin Wärnelöv, Experion Racing, Volkswagen Golf, +0.564
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat Leon, +0.612
6. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3,  +1.006
7. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3, +1.030
8. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +1.079
9. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +1.092
10. Antti Buri, LMS Racing, Audi RS3, +1.103
11. Dennis Strandberg, Lestrup racing Team, Volkswagen Golf, +1.314
12. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3,+1.357
13. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic,+1.452
14. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf, +1.515
15. Niko Kankkunen, LMS Racing, Audi RS3,  +1.697
16. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3, +1.721
17. Olli Parhankangas, LMS Racing, Seat Leon, +2.126
18. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat Leon, +2.487
19. Peter “Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat leon,  +3.874
DNS. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik,Kia Ceed.

Resultat Q2 (anger startpositionen för de tio första i race 2. Startposition 11-19 enligt Q1)

1. Johan Kristoffersson, 1:17.880
2. Fredrik Ekblom, +0.099
3. Daniel Haglöf,  +0.294
4. Fredrik Blomstedt,  +0.371
5. Robert Dahlgren,  +0.411
6. Albin Wärnelöv, +0.669
7. Mattias Andersson,  +0.713
8. Micke Ohlsson, +0.970
9. Antti Buri,  +1.017
10. Joonas Lappalainen, +1.352

Resultat Q3 (anger startposition i race 3. Startposition 6-10 enligt Q2 och startposition 11-19 enligt Q1)

1. Johan Kristoffersson, 1:17.635
2. Daniel Haglöf,  +0.261
3. Fredrik Blomstedt,  +0.330
4. Fredrik Ekblom,  +0.403
5. Robert Dahlgren,  +0.666