Glädje och besvikelse efter historisk racehelg i Finland

Det blev händelserikt när STCC för första gången någonsin tävlade i Finland. Racen på Alastaro Circuit blev en stor framgång för Volkswagen Dealer Team med åtta pallplatser av nio möjliga.
För de andra teamen, som inte fick ihop ett lika imponerande facit, växte sig suget efter revansch stark redan innan hemresan till Sverige.
Så här gick snacket i TV, pressreleaser och sociala medier efter tävlingen i Finland.

”Man får ta de lägen man får och nu är jag trea i mästerskapet trots en missad tävling. Det är ganska bra.”
(Johan Kristofferson, Volkswagen Dealer Team, pressrelease – 1-1-1)

”Helgen blev bättre och bättre och jag såg verkligen fram emot att kunna utmana täten under race 2 och 3. Tyvärr blev det ett snöpligt slut då motorn gick upp i rök under race 2 efter att kylaren gått sönder. Det fanns ingen tid att byta motor inför race 3 och vi kom tyvärr inte till start. Vi tar med oss vår femteplats från första racet och beviset på att vi kan leverera även om vi har en tyngre inledning på helgen.”
(Micke Ohlsson, Brink Motorsport, pressrelease – 5-DNF-DNS)

”Jag lyckades inte hålla ihop racen. Riktigt surt. När det väl kvalades bra så funkade inte racen den här gången.”
(Albin Wärnelöv, Experion Racing Team, SVTPlay – EXC-9-DNF)

”Jag har varit på pallen i alla sex loppen och dessutom i två olika bilar. Det är ett bevis på hur bra vår Golf GTI är. Väldigt glad för ledningen i förarmästerskapet, men det som ändå känns bäst i själen är att Volkswagen Dealer Team också leder teammästerskapet.”
(Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, pressrelease – 3-2-3)

”Det är något med motorn. Det är frustrerande.”
”Motorn gick inte rent. Det märktes direkt. Vi försökte i depån men kom aldrig på vad det var.”
”Även om vi har ny motor inför säsongen kan det vara skillnad mot de andra. Men vad som hänt med motorn är en gåta.”
(Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, till hp.se – 12-DNF-DNF)

”En blandad racedag. Både bra och dåligt. I ett väldigt stökigt förstaheat blev vi påkörda, ramlade ner och hamnade utanför poängplats. I det andra heatet fick jag en bra start från sjunde startposition, var uppe på femte plats men blev påkörd in i första kurvan och kom tyvärr ut allra sist, så inga poäng där heller. Men i tredje och sista heatet fick vi lite revansch. Från sjunde ruta avancerade jag till fjärde plats i starten och den placeringen höll vi hela vägen in i mål.
(Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Facebook – 14-12-4)

”Vilka race och kval han gör Johan Kristofferson. Oerhört imponerande.”
(Jonas Kruse, expertkommentator SVT)

”Vi hittade farten för sent den här helgen och startposition 12 var en tuff utmaning. Det var ett grymt kul race 1 och jag var uppe och krigade om femteplatsen, och race 2 kunde slutat lika väl om det inte vore för en överilad satsning från en finländsk förare som placerade mig i sandlådan. Det finns flertalet punkter som man kan använda för att skylla ifrån sig det dåliga resultatet på men i slutändan så hade vi undvikit dessa om vi varit snabbare helt enkelt.”
(Tobias Brink, Brink Motorsport, pressrelease – 7-DNF-9)

”Jämför man med succén första tävlingshelgen är vi en bra bit ifrån resultatmässigt denna helg. Men vi tog oss ändå härifrån med poäng i alla racen och nu gäller det att blicka framåt, det är i toppen vi ska vara med och fightas.”
(Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, pressrelease – 4-3-5)

”En vakuumpump gäckade oss hela helgen. Vi testade en provisorisk lösning under morgonens warm up, men det funkade inte och därför tvingades vi tyvärr stå över alla tre race. Skönt att det är fyra veckor till Solvalla så vi får slicka såren lite.”
(Per Oscarson, teamchef i TemA Teknik och pappa till teamets förare Nicklas – DNS-DNS-DNS).

”Det har varit en grym inledning på säsongen och teamet har gjort ett kanonjobb den här helgen. Lite surt att behöva bryta det andra racet bara, men jag hann i alla fall göra en skön omkörning! Jag hittar mer och mer rätt i körningen och att kunna slåss så här högt upp i STCC redan nu känns fantastiskt inspirerande.”
(Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, pressrelase – 2-16-2)

”First STCC weekend of the season in the books for me. If I were to describe it with one adjective, it would be challenging.”
”The amount I’ve spent behind the Audi Sport#RS3LMS’s wheel combined with the current BoP of TCR International, I think this was the best we could do. Most importantly we took big steps forward and are more clever ahead of the next round!”
(Joonas Lappalainen. Kart In Club Driving Academy, Facebook – 15-5-6)

”Kvalet igår, där jag gjorde ett misstag och kvalade elva, satte tonen för vår racedag. Vi har ju farten men startar man elva är det svårt att göra de stora resultaten och jag fick sota för det resten av helgen. Jag kände att jag var snabbare men det tog tid att ta sig om många. Det har i alla fall varit roliga race, jag har fått kämpa och fightas och det känns skönt att i alla fall avsluta dagen med ett bra race.”
(Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, pressrelease – 10-8-7)

”Alla i teamet har gjort ett grymt jobb som dels fick ihop bilen efter kraschen på Knutstorp och dels att vi fick till inställningarna så bra. Det vi behöver jobba med är kvalen. Vi behöver lära oss att maximera bilen för ett varv. STCC är så tufft att det är svårt att göra något när man startar så långt bak.”
(Reuben Kressner, Brovallen Design, pressrelease – 13-10-11)

”Tuff avslutning i Finland! Avancerade till P9 i andra racet, men tyvärr blev jag bestraffad för att ha krokat ihop med en betydligt långsammare bil framför mig! Delar inte uppfattningen om situationen, men det är en annan historia. Tråkigt nog brast kylaren av ett förmodat stenskott under transporten till startplattan för race 3. Frustrerande när farten fanns för ytterligare avanvemang!”
(Andreas Ahlberg. Micke Kågered Racing, instagram – 6-13-DNS)

 

Siffrorna inom parentes anger citerad förares placeringsfacit i de tre racen i årets andra STCC-deltävling.