Nöjd Lundin summerar STCC Åbro Race Solvalla

STCC ÅBRO Race Solvalla är över för den här gången. Asfalten är borta, hästarna är tillbaka och snart arrangeras det travtävlingar på arenan igen.
En tröttkörd men nöjd och glad Jonas Lundin, vd STCC AB, summerar och sammanfattar här årets STCC-event i den kungliga huvudstaden i en rad punkter.

Summering av helgen.
– Sammanfattningsvis kan man inte, även om man skulle vara lagd åt det hållet, hitta något som är negativt. Det var ett fantastiskt event i strålande väder och med händelserik och bra tävlingar.
– Det här är ett jätteevenemang som innebär en hård belastning på vår organisation, men samtidigt tror jag att alla är väldigt nöjda och glada över vad vi fick se.

Publiksiffran, 11.950.
– Den är kanonbra och det kändes verkligen som det var mycket folk inne på arenan. Jag stod uppe på läktaren under det första STCC-heatet och fick gåshud när jag ena stunden hörde Seat-gänget jubla och i nästa hörde Volkswagen-fansen kontra beroende på vad som hände på banan. Det var otroligt häftigt.

Om tävlingarna.
– Mycket bra, båda racingen och rallycrossen. Det hände saker i alla heat och det uppskattade givetvis vår publik på plats men självklart även de som följde tävlingarna på TV eller via sociala medier.

Solvalla som motorsportarena.
– Perfekt skulle jag vilja säga. Vad som bland annat slog mig när jag stod på läktaren och gick omkring på arenan var ljudnivån. Det finns många som kritiserar ljudbegränsningarna, men jag tycker att ljudnivån på Solvalla var precis rätt. Åtminstone för mig. Jag hörde häftiga motorer, häftiga avgassmällar och det upplevdes verkligen som om man var på en racerbana. Kanske är det så att vi får lite eko av de stora läktarna och byggnaderna just på Solvalla, men oavsett tycker jag inramningen var otroligt häftig.

Appen ”STCC live” lanserades.
– Den var grym och samarbetet med teknikleverantören Netinsight och Storyfire, som ansvarade för studion, var fantastiskt. Jag följde sändningarna både inifrån och utifrån studion och självklart via appen. Variationen av studioprat med intressanta profiler och racing, där man kan välja de heat man vill se och vilken kamera man vill titta i, tilltalar mig. Det här är framtidens melodi.

Publik på arenorna kontra publik på sociala medier.
– Traditionalisterna tror att det här kan leda till mindre publik på arenorna. Kanske kommer det att bli så, men jag tror att satsningen på sociala medier också kommer att skapa ett ökat intresse vilket innebär att vår sport kan hitta nya målgrupper. Det kanske inte är hela världen om det är 10.000 eller 12.000 eller 15.000 åskådare på våra tävlingar. Det är betydligt viktigare att det kanske är 500.000 som tittar totalt.
– Man får heller inte glömma att vi trots allt är en sport som är kommersiell och behöver finansiering och det är klart att den här typen av app skapar helt nya, kommersiella rättigheter. Den innebär ett helt nytt sätt för våra nuvarande och tilltänkta partners att kommunicera med publiken så det är fantastiska möjligheter inbyggt i det här. Det finns enormt mycket mer utveckling i appen.

Potential i sociala medier.
– Under tävlingshelgen på Solvalla var jag i kontakt med flera unga personer som har 200-300.000 följare på sina Youtube-kanaler. Vi tycker att vi har bra tittarsiffror när vi 150-200.000 på linjär-TV i SVT, vilket är väldigt bra, men här är det en nolla bakom i potential. Och vi pratar world wide, vi kan sända var vi vill till hela världen. Möjligheterna är gigantiska.

Sportbilsfestivalen i samarbete med Driver Academy och auto motor & sport.
– Fantastiskt lyckad. Det var fler bilar än i fjol, men skillnaden var också att vi tog in betydligt fler på området, på arenan. Inramningen som alla bilarna skapade överallt gav verkligen feelingen av att man var på en racerbana.
– Sportbilsfestivalen bidrar, precis som appen, till att vi hittar nya nätverk och kontaktytor. Vi vill att sportbilsentusiasterna och racingen ska mötas och leva ihop. Redan till deltävlingen i Anderstorp första helgen i september blir det en ny sportbilsfestival. Och den blir big. På Solvalla satsade vi stenhårt på kvalité, på Anderstorp blir det kvalité men också stor bredd och volym.