STCC byter till hårdare däck

STCC inför ett däckbyte lagom till deltävlingen i Falkenberg kommande helg.
Ett däck med mjukare gummiblandning fasas ut till förmån för ett hårdare.
– Målet med bytet är att öka säkerheten, livslängden och att göra tävlingarna mer underhållande med tajt och tuff racing längre in i heaten, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

Efter tre deltävlingar i årets mästerskap gör STCC en förändring på däcksidan. Det hårdare Michelin S9L ersätter mjukare S8L.
– Det finns flera skäl till förändringen. Den hårdare varianten kör man med i TCR International och är det däck som också används vid framtagning av balance of performance (BOP), det system som syftar att jämna ut bilarnas prestanda.
Bytet tar bort en osäkerhetsfaktor i hur BOP påverkar oss och våra bilar på våra banor. Det ökar möjligheten för alla att få relevant data från sina respektive tillverkare, säger Lundin.

Säkerheten är en annan faktor som spelat in i beslutet.
– Vi haft viss oro för det mjukare däcket inför tävlingen i Falkenberg. Vi har bedömt risken för punkteringar som stor med tanke på att Västkustloppet ofta bjuder på perfekt sommarväder med 25-30 grader.

Med det nya, hårdare däcket tror STCC-ledningen dessutom att mästerskapet kommer att kunna bjuda publiken på ännu bättre racing.
– Vi har konstaterat en ”drop off” tidigt i racen med de mjuka däcken. De nya ger förarna möjlighet att pusha längre in i heaten vilket självklart kommer att öka underhållningsvärdet.