Kampen bakom topptrion

Självklart blir det mycket fokus på toppstriden i STCC. Men även längre ner i fältet är det många roliga fajter att titta på och förarprofiler att lära känna. Så här inför Falkenberg är det på sin plats med en liten summering av första halvan av årets STCC.

Volkswagenföraren Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, gjorde säsongens bästa tävling hittills på Solvalla. Han noterades för placeringsraden 5-5-4 och var den förare efter Johan Kristoffersson och Robert Dahlgren som tog mest poäng.
Grunden till den lyckosamma helgen lade skåningen i ett starkt kval där han var åtta i Q1 och sexa i Q2.
Det ska bli intressant och se om Strandberg kan bättre på sitt personliga STCC-rekord i Falkenberg, en bana som borde passa honom bättre än Solvalla.

Veteranen Mattias Andersson fick äntligen kliva upp på pallen i Stockholm. Tredjeplatsen i det inledande heatet var efterlängtad och Andersson hade mer på gång. Om det inte varit för en påkörning med punktering som resultat, samt svåra bromsproblem, hade det kanske blivit ytterligare pallbesök för Honda-föraren. Kanske kommer de på Falkenberg motorbana i stället, en bana som borde passa teamets snabba Civic?

Fredrik Blomstedt är självklart revanschsugen efter tävlingen på hemmaplan där han var stark, men inte nådde hela vägen till pallen. Den unge stockholmaren, som tävlar för Volkswagen Dealer Team, har visat upp en imponerande jämnhet hittills under sin debutsäsong i STCC med inte mindre än sex placeringar bland de fyra främsta. Respekt.

Daniel Haglöf har blandat bländande körning med en del misstag, till exempel tjuvstarten på Solvalla. Haglöf har kapacitet att vara på pallen i varje race och det är troligt att hans fokus nu ligger på att försöka hjälpa teamkamraten Robert Dahlgren. Haglöf och Dahlgren är de enda förarna som tagit poäng i säsongens samtliga heat.

Nykomlingarna från Clio Cup, Marcus Annervi, Nicklas Oscarsson och Albin Wärnelöv kämpar vidare i sin strävan att nå uppsatta mål under sin debutsäsong. Tekniska bekymmer blandat med egna, små misstag har gäckat samtliga så här långt i mästerskapet. Läget är emellertid långt ifrån hopplöst. Wärnelöv kvalskrällde i sin Volkswagen GTI i Finland, Kia-föraren Oscarsson fullföljde samtliga heat och tog poäng på Solvalla och Annervi visade också att speeden finns där då han tog sin Honda Civic till Q2 i huvudstaden.

Av finländarna är det inte helt oväntat fjolårets Audi TT Cup-mästare Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, som levererat bäst hittills. Lappalainen stod över premiären, men har med starka insatser i både Finland och på Solvalla kört till sig 34 poäng och parkerar på nionde plats i tabellen. Mer är på gång. Med banor som Falkenberg, Karlskoga och inte minst Anderstorp och Mantorp Park kvar i kalendern är det mycket som talar för att finländaren kommer att klättra ytterligare i sin Audi RS3 vars areodynamik kommer väl till pass ju fortare det går.

Resterande banors karaktär välkomnas även i Brink Motorsport, som efter succén med Tobias Brinks tredjeplats i premiären, varit en bit från pallen. Ohlssons femteplats i Finland och Brinks dubbla sjundeplatser i Stockholm visar ändå att kapaciteten finns. Både måste emellertid kvala bättre än de gjorde på Solvalla där båda blev utslagna i Q1.

Audiförare som tog ett kliv framåt i den senaste deltävlingen var Reuben Kressner, Brovallen Design och PWR Racings Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Kressner tog poäng i samtliga race och nådda säsongens hittills bästa resultat med åttondeplatsen i det första heatet. Årsbästa var även Mikaelas åttondeplats i heat nummer två.

Årsbästa – både i kval och race – noterades även Andreas Ahlberg för på Solvalla. Han styrde sin Volkswagen Golf till Q2 för första gången och efter två struliga och händelserika inledningsheat kunde han bokföra Micke Kågered Racing för en finfin sjätteplats i det avslutande heatet.

Peter ”Poker” Wallenberg kämpar på i de bakre regionerna och väntar på sin första STCC-poäng. Han har absolut chansen att plocka en och annan ”pinne2 innan säsongen är slut.