Från startkrasch till säsongsbästa – Albin Wärnelöv stod för två megauppkörningar på Falkenberg

Vilken berg- och dalbanehelg han hade i Falkenberg, Albin Wärnelöv. STCC-nykomlingen kvalade svagt, var inblandad i den stora startkraschen i första racet och gjorde formidabla uppkörningar i andra och tredje racen med en sjätteplats som bäst.
— Väldigt skön känsla att bli sexa och prestera säsongens bästa resultat, säger Wärnelöv.

Det har gått några dagar sedan dramatiken i Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana. Lite i skymundan gjorde Malmöbon Albin Wärnelöv en anmärkningsvärt bra prestation.

I korthet hände detta:

  • Wärnelöv var en av fem förare som tvingades bryta i den stora startkraschen i första racet. Hans teamkamrat Dennis Strandberg var en annan av de fem.
  • Han var på vippen att missa andra racet på grund av reparationerna, han kom ut innan racet drog igång men fick starta sist. Han körde upp sig till åttonde plats, och plockade totalt tolv placeringar
  • I tredje racet startade han från ruta 14 och blev alltså sexa. Han plockade åtta placeringar

Hur gick det till?

— Klart jag var rejält revanschsugen men samtidigt tänkte jag att det var ett måste att gå i mål. Jag kom ju inte till start i två av racen på Solvalla, så jag höll mig kall och tog tillfällena som dök upp.

Och det fungerade ju bra.

Albin Wärnelöv Foto: Tony Welam/STCC

— Många föll på eget grepp och jag tjänade placeringar på det. Men det gäller ju att hålla sig på ”det svarta”

Efter den typen av snabbreparation är det inte ovanligt att bilens inställningar lämnar en del övrigt att önska. Men Wärnelövs Volkswagen gick i det närmaste perfekt, trots ganska stora skador efter startsmällen.
— Jag blev nästan lite förvånad över att bilen gick så bra, säger han och berättar mer om dramatiken innan han kom ut till andra racet.
— Jag satt i bilen, vi släppte ner den på hjulen och skulle köra ut, då upptäckte vi att en spindelled var trasig. Jag fattar inte hur det gick till, men grabbarna bytte den på typ sju minuter. Båda våra bilar var ganska kvaddade och ändå kom båda ut till racet. Otroligt imponerande av teamet, säger Wärnelöv.

Albin Wärnelöv är en av fältets minst rutinerade förare men har utvecklats snabbt i STCC och han tycker han funnit sig väl tillrätta i Sveriges elitklass i banracing.
— Premiärhelgen var det lite svårt, jag var mest glad över att få köra bil.
Men redan till andra helgen (Alastaro, Finland) var han med och högg i toppen. Han kvalade överraskande bra (fyra i Q1 och sexa i Q2) och var på väg mot en pallplats i första racet men orkade inte riktigt hålla ihop ända i mål.
— Jag var upp över öronen glad för kvalet i Finland. Och när man har förare som Fredrik Ekblom i backspegeln är det klart det händer en del i huvudet.

Kanske hände det lite för mycket. När han tävlade i Clio Cup körde han stabilt och var sällan inblandad i tråkigheter.
— När vi kom till Solvalla var jag för ivrig och det blev inte bra. Till Falkenberg var jag tillbaka till Clio-strategin. Tänker man strategiskt brukar det gå att ta sig fram ganska bra, säger han.

Albin Wärnelöv tävlar under egen flagga, Experion Racing Team, men bilen drivs av Lestrup Racing Team. Wärnelöv och teamägaren Fredrik Lestrup började samarbeta under 2016.

Fredrik Lestrup
Foto: Tony Welam / STCC

— Fredrik är min coach och han jobbar med både mig och Dennis. Fredrik är konsekvent i sin feedback och det har varit en viktig del i min utveckling. Även jag och Dennis har ett bra samarbete och vi delar data och erfarenheter, men vi har olika körstil och våra bilar brukar inte ha samma inställningar, berättar Wärnelöv.

STCC har den här säsongen dominerats av PWR Racing Team och Volkswagen Dealer Team. Av så här långt 36 utdelade pokaler har 33 gått till de två nämnda storteamen. Tobias Brink, Mattias Andersson och Reuben Kressner är de enda förare som lyckats bryta dominansen med varsin pallplats.

— Konkurrensen är så pass hård att det känns overkligt att sluta topp fem totalt. Men topp tio är fullt realistiskt och att Reuben Kressner tog en pallplats på Falkenberg känns väldigt inspirerande, han visade att även andra kan nå pallen.

Albin Wärnelöv är en av tre förare från fjolårets Clio Cup som tagit steget upp till STCC i år, Nicklas Oscarsson och Marcus Annervi är de övriga två. Att Wärnelöv är den i trion som plockat mest poäng i halvtid (plats 13 med 22 poäng) är nog en överraskning för de flesta. Och Wärnelöv hymlar inte om att det är en skön känsla att ligga före de andra två i tabellen.

— Annervi sade i någon podcast inför säsongen att han åtminstone skulle vara före Wärnelöv. Jag vet att vi har haft lite olika förutsättningar och att vi fått ihop vårt paket bra och jag vet att Oscarsson haft en del tekniska problem. Men självklart känns det ypperligt bra att jag är den som ligger främst av oss och förutom att bli topp tio totalt, är mitt stora mål att vara före både Annervi och Oscarsson när säsongen är slut, säger Albin Wärnelöv.