Nya Porsche Carrera Cup-bilen tävlar i Swedish GT

Nästa år kommer Porsche´s 991 generation 2 till Sverige och Carrera Cup Scandinavia. Men redan i Karlskoga kommande helg tävlar det första exemplaret av modellen och det sker tillsammans med GTA-bilarna i Swedish GT.

– Det är en test och vi kör inte om poäng, säger Oscar Palm, tabelltrea i Carrera Cup som kommer att dela bil med Thomas Engelbrekt från Porsche Sport Driving School.
Välkända Mtech driver bilen, som provkördes på Mantorp Park för ett par veckor sedan.
Även om Palm/Engelbrekt inte kommer att konkurrera om poäng i Swedish GT är förstås deras och teamets mål att placera bilen långt fram i de båda racen. Det blir intressant att se den nya Porschen möta Ferrari 488 Challenge, Audi R8 Ultra och Volvo´s Solution F-bil.

Inför Karlskoga är det Fredrik Larsson/Ingvar Mattson (Ferrari 488) som toppar GTA-tabellen, fyra poäng före Jan Brunstedt (Audi R8) med prins Carl Philip ytterligare 14 bakom. Men med tanke på att det finns 50 poäng att köra om under helgen kan mycket ändras inför de avslutande tävlingshelgerna på Anderstorp Raceway och Mantorp Park.
Nykomlingar i GTA är Mats Ek Tidstrand i den Ferrari 488 Challenge han normalt kör i Ferrari´s egen märkesserie ute i Europa. Då är han ensam förare men i de lite längre GT-loppen med obligatoriska depåstopp ska han nu dela bilen med STCC-föraren Reuben Kressner.
Fredrik Behring har visserligen tävlat förr i Swedish GT men till helgen gör han årsdebut i sin Porsche 997 Cup.

I den lite långsammare GTB-klassen har duon Daniel Roos/Erik Behrens ett klart övertag sedan de vunnit tre av fyra tävlingar i Alfab-teamets McLaren 570S. Håkan Ricknäs är lika klar tvåa i sin Porsche Cayman. Debut i klassen gör Niclas Lindström/Bror Ellfolk i den senares Ginetta G55.
Swedish GT kör som vanligt två race med det lite längre under lördagen och det andra söndag eftermiddag, precis innan STCC:s avslutande heat.

För komplett tidsschema – se här