Fördel Dahlgren efter regnigt kval

Inför kvalet på Karlskoga Motorstadion ställdes förutsättningarna på ända när ett kraftigt regn kom in över banan. Johan Kristoffersson var den som bemästrade regnet bäst i sin Volkswagen och tog två pole position men i mästerskapsfajten var det Robert Dahlgren (Seat) som kopplade greppet på Fredrik Ekblom (Volkswagen). Dahlgren startar 2-5-1 medan Ekblom körde till sig startpositionerna 3-2-2.

Kanske var det ändå Robert Dahlgren som hade den snabbaste bilen i regnet, med stor sannolikhet tappade han pole position i första racet när han var ute på ett riktigt snabbt varv på slutet, men hamnade i trafik.

Robert Dahlgren Foto Tony Welam /STCC

— Det var otur men jag vet inte om det räckt. Det är fantastiskt att ta en pole position, men jag är missnöjd med Q2, jag hade likadan bil som i Q1 så det var upp till mig. I Q3 satte jag varvet hela vägen.

Det sämre resultatet i Q2 förklarade han så här:
— Jag fipplade till det när däcken var som bäst, jag hade små missar tre varv i rad.

Men han var riktigt nöjd med totalresultatet i kvalet.
—Det är två team som håller väldigt hög nivå och det är superviktigt att vara där framme. Nu får jag starta först och det var ett tag sedan. Vi har varit snabba både i torrt och på blött, jag ser fram mot morgondagen.

Att han står före Ekblom i två av tre race, kommenterade han så här:
— Superbra för TV, då kan de börja prata om det…

Fredrik Ekblom var relativt nöjd med sitt kval.

Fredrik Ekblom Foto Tony Welam/STCC

— Acceptabelt. Jag gjorde vad jag kunde, det gick inte att köra fortare och det är lite frustrerande när andra är snabbare. Jag fick ta det som blev, sade han.

Och frågan om eventuell hjälp av Johan Kristoffersson är ofrånkomlig.
— Den frågan har jag fått några gånger, det är inte uttalat något sådant men vi ska ju inte starta om fem minuter.

Johan Kristoffersson gjorde som vanlig ett stabilt kval med placeringarna 1-1-3.
— Q1 var bra, Q2 var perfekt och i Q3 hade vi inga däck kvar, sade han och hade taktiken klar för sig inför söndagens tre race.
— Jag tror det är bättre att stå trea än tvåa. I de andra racen är det enklare, det är bara att göra bra starter.

Daniel Haglöf var ganska nöjd med placeringarna 7-4-5.
— Med tanke på vädret är det helt okej. Placeringarna var ungefär det vi hade fart för. Jag är nöjd och det är jäkligt kul att ”Robban” (Dahlgren) hade bra speed.

Albin Wärnelöv (Volkswagen) var återigen högt upp i kvalet. Han var femma i Q1 och sjua i Q2 och startar 5-7-7.

Albin Wärnelöv Foto Tony Welam /STCC

— Superkul, känns jättebra. Jag fick en bra bil, hade bra grepp och låg ute och nötte. Jag skrällde lite igen, precis som i Finland. Det känns kul vara där framme och kämpa med de tunga namnen som Dahlgren och Ekblom, sade han.

Joonas Lappalainen var bästa finländare och bästa Audi, han blev sexa i både Q1 och Q2 och startar 6-6-6

— I Q1 handlade det bara om att ta sig vidare och i Q2 var det ganska jämnt mellan de sex första förarna, med en tiondel bättre tid hade jag varit i Q3.
Han hade en riktigt bra tid på gång i Q2.
— På näst sista varvet var jag två tiondelar bättre än mitt bästa varv men fick trafik. Det är alltid om och men, fast det hade varit trevligt att ta sig till Q3 för första gången fast sjätte plats är ganska bra.

Mattias Andersson var näst snabbast i sista testet men var ”bara” nia i Q1 och Q2. Han startar alltså 9-9-9.
— Vi hade inte farten för Q3 i regnet, det var sex förare som hade farten och vi andra åkte omkring och var för långsamma, sade han.

Andreas Ahlberg var riktigt vass på testpassen med två fjärdeplatser men misslyckades fullständigt i kvalet. Han körde in på plats 16, 3,1 sekunder efter Kristoffersson. Han startar 16-16-16.
— Det var den värsta timmen i min karriär. Det gick så bra på testerna och så blir det så här. Jäkligt olyckligt. Det är bara att titta på vilka som är i Q3, det går inte att ha en dålig dag i det här gänget, nivån är för hög, sade han med depåns mest besvikna röst.

Värt att notera i övrigt är att Audi-förarna och teamkamraterna Tobias Brink och Micke Ohlsson gjorde bra kval, båda tog sig vidare till Q2.

Resultat Q1

1. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, 1:15.306
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +0.040
3. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +0.691
4. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +0.912
5. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, +1.048
6. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +1.151
7. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +1.923
8. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +2.041
9. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +2.044
10. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +2.051
11. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +2.077
12. Robin Fredriksson, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, +2.356
13. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, +2.501
14. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +2.739
15. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +2.855
16. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, +3.102
17. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, +3.528
18. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +3.818

Q2

1. Johan Kristoffersson, 1:14.423
2. Fredrik Ekblom, +0.206
3. Fredrik Blomstedt, +0.249
4. Daniel Haglöf, +0.493
5. Robert Dahlgren, +0.526
6. Joonas Lappalainen, +0.656
7. Albin Wärnelöv, +2.084
8. Tobias Brink, +2.550
9. Mattias Andersson, +2.734
10. Micke Ohlsson, +3.243

Q3

1. Robert Dahlgren, 1:13.899
2. Fredrik Ekblom, +0.107
3. Johan Kristoffersson, +0.387
4. Fredrik Blomstedt, +0.456
5. Daniel Haglöf, +1.097