Ny VM-stjärna i GT-start med Prins Carl Philip

Efter att ha delat Polestar-Volvo´n med Thed Björk under inledningen av säsongen är det nu dags för Prins Carl Philip att byta förarpartner. Det blir i stället holländaren Nick Catsburg (bilden) som tar över med premiär på Anderstorp i helgen.

Catburg, som är 29 år gammal, har en mycket omfattande och framgångsrik karriär bakom sig. Med olika BMW-team har han varit med och vunnit flera av de stora Endurance-tävlingarna, bland annat på banor som Paul Ricard, Nürburgring och Spa-Francorchamps. Han var en av förarna i det vinnande teamet på Spa 24-timmars 2015.
De senaste åren har han också kört i WTCC – 2016 som fabriksförare för Lada och i år för Volvo. Han ligger för närvarande femma i mästerskapet där för övrigt teamkamraten Björk håller andra platsen.

Av extra intresse inför helgen kan vara att Nick Catsburg vann Renault Megane Trophy Europe 2009 – en bil som är närmast identisk med den Solution F-bil Cyan Polestar Volvo tävlar med. Återstår att se om han kan plocka fram erfarenheterna från den tiden när han nu för första gången tävlar på Anderstorp Raceway.
– Detta är en helt ny utmaning för mig med en bil och bana som jag aldrig kört, men jag ser verkligen fram emot det. Mitt mål är väldigt tydligt inför helgen på Anderstorp och det är att hjälpa prins Carl Philip i hans kamp om titeln, säger Nicky Catsburg.

För Prins Carl Philip är resultaten på den forna Grand Prix-banan avgörande om han ska kunna utmana ledarna Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson i Ferrari 488 Challenge. Han skuggar duon – bara sex poäng bakom – men kan få svårt att plocka in något på den relativt snabba Anderstorps-banan.
– Vi kommer inte att ha en chans på den långa raksträckan, säger Dick Jönsson Wigroth, stallchef för Cyan Polestar i Swedish GT. Återstår att se om vi kan jämna ut skillnaden i de långa bankade svängarna som är så typiska för Anderstorp.

Under föregående tävlingshelg i Karlskoga säkrade prins Carl Philip en seger och pallplats som tog honom upp till tredje plats i tabellen.
– Karlskoga var vår bästa helg hittills i år och det känns bra att ha det med oss till Anderstorp. Vi måste kämpa hårdare än någonsin i helgen, men jag är redo och är glad över att ha med Nicky. Han är en mycket snabb förare och förhoppningsvis kan vi stå på pallen tillsammans, säger prins Carl Philip.

Men det är inte bara Mattsson-teamet som utgör ett hot. Ytterligare tre 488 Challenge kommer till start, därtill en 458 Challenge. Janne Brunstedt i den mycket effektiva Audi R8 GT3 ska inte heller räknas bort i toppstriden, särskilt om det blir race i regn. Då är Audi-bilen med sin överlägsna aerodynamik svårslagen.

I GTB-klassen har Daniel Roos/Erik Behrens dominerat med fem segrar på sex starter. Men kanske blir det svårare denna gång med två nya, intressanta utmanare. Oskar Krüger/Kari Mäkinen byter GTA mot GTB när Euroracing parkerar Ferrari 458:an och tar fram den Maserati Gran Turismo som Niklas Lilja körde i fjol. En modell som visade klass så sent som förra helgen då duon Phil Glew/Charlie Flagg vann båda tävlingarna i GT4 EuroCup på Zandvoort.
En annan intressant nykomling i serien är Legendsdominanten Emil Persson i par med ingen mindre än ”Cralle” Lindholm. De delar en Porsche Cayman GT4 och bör ha goda möjligheter att nå pallplatser.