Porsche inleder tester för Carrera Cup Scandinavia 2018

Lördag 16 september avslutas Porsche Carrera Cup Scandinavia med final på Mantorp Park.
Men redan fyra dagar innan, tisdag 12 september, börjar Porsche Sverige nedräkningen för 2018 års säsong. Då finns det nämligen möjlighet för hugade spekulanter att bland annat testa den nya generationen Porsche 911 GT3 Cup (991 II) på banan i Östergötland.

Porsche Carrera Cup Scandinavia närmar sig slutet på 2017 – och början på 2018! Tisdagens testdag på Mantorp Park, och den på Rudskogen i Norge den 19 september, är startskottet för nästa års säsong.
2018 gör generation II av 991 GT3 Cup entré i mästerskapet. Hittills har den bara körts i Porsche Mobil1 Supercup samt i Carrera Cup i Tyskland och GT3 Cup Challenge i USA.
Och lite i Sverige. Modellen har varit synligt som gästbil i Swedish GT vid ett par tillfällen. Senast på Anderstorp Raceway där rallylegendaren Stig Blomqvist och hans yngste son Paul delade på Porsche Sveriges 991 II.

Totalt får Porsche Sverige tio bilar av den nya generationen till kommande säsong. Fyra utav dem är redan sålda. I tre år framåt, 2018-2020, kommer 991 II och 991 I att vara bilarna som gäller i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den sistnämnda får dessutom ett eget mästerskap i mästerskapet, Porsche Approved Cup.
Under de kommande testdagarna på Mantorp Park och på Rudskogen är det möjligt att provköra båda bilarna. Porsche Sverige tar ut en kostnad för testen, en summa som betalas tillbaka om man köper en ny eller begagnad bil och anmäler sig till Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018.

Att en av testdagarna är förlagd till Rudskogen är ingen tillfällighet. Porsche Carrera Cup genomförde en av sina deltävlingar på den norska banan i somras och intresset för märket och mästerskapet ökar i vårt västra grannland.
– Vi vill ha 20 bilar på gridden nästa år och ambitionen är att flera utav dem körs av norska förare, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

I Porsche 911 GT3 Cup (991 II) sitter en boxersexa på 4 liter och 485 hästkrafter. Att jämföra med 3,8 liter och 460 hk i 991 I.
En annan stor, avgörande skillnad mellan bilarna är att intervaller för renovering av motor och växellåda förlängts till det dubbla. Motorn från 50 till 100 timmar, växellådan från 30 till 60 timmar.

Anmälan till ovan nämnda tester görs till Mtech, liksom praktiska frågor:
magnus@mtechworkshop.se