Mangs v/s Sundahl – nu ska Porsche Carrera Cup avgöras

Nu ska den avgöras, titelkampen i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.
Inför finalen på Mantorp Park 15-16 september skiljer bara sex poäng mellan tidigare mästaren Jocke Mangs och utmanaren Lukas Sundahl.
Vem får ta emot segerpokalen på lördagskvällens avslutningsfest?

Både Mangs och Sundahl var redan i våras tydliga med att titeln var årets mål med deras medverkan i mästerskapet. Med två race kvar i kalendern är det också de båda som toppar tabellen.
Rutinerade Jocke Mangs, 35 år, är i förarsätet. Han tappade visserligen mycket av sin ledning senast på Anderstorp Raceway, men har fortfarande sex poäng att gå på i finalen i Östergötland.
– Men sex poäng är inte speciellt mycket, säger Mangs, som tycker att det finns andra faktorer som kanske talar mer för honom inför avgörandet.
– Rutinen och att jag har varit i samma länge många gånger tidigare. Dessutom tror jag att banan passar mig ganska bra.

Mangs har en diger meritlista som bland annat innehåller två tidigare titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia, 2008 och 2009. Båda gångerna avgjorde han på Mantorp Park. På samma bana säkrade han även segern i JTCC 2005.
– JTCC och Carrera Cup 2009 avgjorde jag i sista racet. 2008 var det klart redan efter det inledande heatet, som kördes den första av de två tävlingsdagarna, minns Södertäljekillen som numera bor i Stockholm.

20-årige Lukas Sundahl från Växjö jagar sin första titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han gör sin klart bästa säsong i mästerskapet och har imponerat från första deltävlingen. Två segrar och ytterligare fem pallplatser har det blivit hittills. Mangs´ facit är likvärdigt: en seger och sex pallplatser.
Det är jämnt även när man tittar på den inbördes fighten mellan de båda. 6-6 i race och 6-6 i kval. Stenhårt!
– Det är svårt och säga vad som talar för mig i det här läget, men kanske har jag ett litet psykologiskt övertag på Jocke med tanke på vad som hände i Anderstorp där jag tog in ganska många poäng på honom, säger Sundahl, funderar en stund och tillägger:
– Det ska väl gå att göra en gång till.
På Anderstorp Raceway var Sundahl före Mangs i båda racen. Det första vann smålänningen dessutom – och Mangs var ”bara” fyra.

Jocke Mangs får med tanke på sin tätposition i tabellen och tidigare titlar gälla som favorit till guldet, men samtidigt är det kanske också han som tävlar under störst press i helgen. Mangs har varit trea de två senaste åren och i fjol fick han se sin teamkompis i team bennys, Fredrik Larsson, ta emot titeln. Mangs har kört för mästerskapet snarare än för racesegrar hela säsongen och han vill absolut inte missa förstaplatsen igen. Sundahl kommer nog kunna se mer positivt på en andraplats. Åtminstone med lite distans till finalen.

Matematiskt skiljer det alltså sex poäng mellan Mangs och Sundahl inför finalen. Förutom dubbla 20-poängare i heaten finns det fyra bonuspoäng att köra om, två för pole position och lika många för snabbaste varv. Just de poängen kan mycket väl bli tungan på vågen i kampen om titeln. Poängsystemet 20-18-16-14-12-10-9-8 osv gör det inte enkelt att varken dra ifrån eller ta in mycket.
– Kvalet blir viktigt liksom poängen för snabbaste varv. Jag kommer i alla fall göra allt jag kan för att få med mig så många bonuspoäng som möjligt, säger Mangs.
Sundahl håller med:
– Kvalet är alltid viktigt och kanske viktigare nu än någonsin med tanke på hur tajt det är mellan oss.

Medan Jocke Mangs väljer att helt koncentrera sig på Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park har Lukas Sundahl tackat ja till att köra Porsche Sveriges 911 GT3 Cup (991 generation II) i Swedish GT. Han ska dela bilen med norske Supercup-föraren Roar Lindland.
Klokt att dubblera, eller splittrande? Inte oväntat går Sundahl och Mangs uppfattning isär i den frågan.
– Klokt, säger Sundahl. Det är nästan samma bil och jag får annat att fokusera på i stället för att gå omkring i depån och fundera på poäng hit och dit i Carrera Cup. Det ska bli skitkul att köra GT och få göra det med Lindland. Jag är säker på att det blir lärorikt.
Mangs har en helt annan uppfattning.
– En positiv nyhet för mig att Lukas ska köra GT. Det är inte samma bil och den är garanterat inte inställd på samma sätt som Sundahl Racing kör sin bil, säger Mangs och tillägger:
– Men vi förare är olika. Det ger mer körning, men… Nej, jag tror det är en nackdel för honom, helt klart, men det gör inte mig någonting.

Nu är det inte bara kampen om titeln som tilldrar sig stort intresse i Porsche Carrera Cup Scandinavia i den sista deltävlingen. Oscar Palm är trea med liten chans på andraplatsen, men framförallt blir det spännande för publiken att se hans och Robin Hanssons duell om tredjeplatsen. Bara sex poäng skiljer fjolårets teamkompisar åt inför finalen.
Bakom Palm och Hansson är det också jämnt. Pontus Fredricsson är femma med 140 poäng och han skuggas av Philip Morin (135) och Lars-Bertil Rantzow (129).
Den sistnämnde leder Masters Cup (mästerskapet för förare över 40 år) i stor stil. Bakom honom gör hans teamkompisar i Mtech Competition, Magnus Öhman och Thomas Karlsson, upp om de andra pallplatserna.