Larsson och Mattsson klara mästare när Robin Hansson och Mats Ek Tidstrand segrade på Mantorp Park

En andraplats i det första Swedish GT-heatet på Mantorp Park räckte med marginal för att Mattsson-teamet med sin Ferrari 488 Challenge skulle säkra titeln i GTA-klassen. Det var andra året i rad som Fredrik Larsson och Ingvar Matsson var främst.
Även i GTB-klassen var det samma toppnamn som i fjol med Daniel Roos/Erik Behrens som överlägsna mästare redan i Anderstorp för två veckor sedan.

Fredrik Larsson startade från pole position men det var en identisk Ferrari med Robin Hansson vid ratten som tog ledningen. Robin som denna gång ersatte Reuben Kressner i Mats Ek Tidstrands bil. De båda låg sedan tätt samman ända fram till depåstoppen och den ende som kunde följa i deras tempo var Lukas Sundahl i Porsche´s gästbil.
I GTB var Daniel Roos åter klart snabbast under inledningen av loppet med Oskar Krüger i Maserati som tvåa.

Men bakom de tre i GTA-toppen hände desto mer. Volvo´s argentinske förare Néstor Girolami jagade Jan Brunstedts Audi R8 och vid ett omkörningsförsök krokade de samman i depåkurvan. Båda bilarna skadades och Brunstedts Audi hamnade precis vid depåutfarten. Bärgningsarbetet visade sig besvärligt samtidigt som klockan tickade ner för de obligatoriska depåstoppen. Eftersom bilen blockerade utfarten övervägde tävlingsledningen att rödflagga loppet, men bara ett par minuter innan depåfönstret öppnade lyckades man få undan den sargade GT3-Audi´n.

Hansson och Larsson kom in samma varv och 488:orna övertogs av Ek Tidstrand och Mattsson. Den senare väl medveten om att årets titel var nära tog inga chanser utan följde sin märkeskamrat med ungefär en sekunds marginal. Bakom dem närmade sig norrmannen Roar Lindland – som avlöst Lukas Sundahl – men avståndet fram till Ferrari-duon tycktes ändå betryggande. Men med bara åtta minuter kvar av tävlingen kolliderade Franck Århage med Hans Söderholm, varvid den senares Porsche hamnade i depåmuren. Safety Car kallades ut och det såg ut som loppet skulle slutföras på det viset. Men det blev ett enda varv av sprint racing där Mats Ek Tidstrand visade prov på kyla och höll undan för Ingvar Mattsson och Roar Lindland. Som gästförare fick inte Sundahl/Lindland några poäng utan dessa togs i stället av Ola Nilsson tillsammans med Thomas Karlsson. Ola som gjorde comeback efter mer än ett års uppehåll och dessutom passade på att fylla 30 år!

I GTB drabbades Alfab´s McLaren av ett elfel och föll ner till tredje plats. I stället segrade Martin Öhlin – också han i comeback – och Christer ”Cralle” Lindholm i Porsche Cayman. Håkan Ricknäs i en identisk Cayman körde in som tvåa medan Krüger/Mäkinen tvingades parkera Maserati´n efter bromsproblem.

I lördagens tävlings avgörs var Riksmästerskapet hamnar. Flest poäng oavsett klass vinner och just nu är det knapp fördel Daniel Roos/Erik Behrens före Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson.

Fredrik Larsson, Ingvar Mattsson.
Prisutdelning GTA.
Prisutdelning GTB.
Christer Lindholm/Martin Öhlin.