Erik Behrens och Daniel Roos Riksmästare

Årets dominanter i GTA- och GTB-klassen tog full pott i lördagens TV-sända GT-lopp, men det var den mindre klassens mästare som körde hem RM-titeln, ett officiellt mästerskap som tilldelas de GT-förare som erövrat flest poäng under säsongen, oavsett klass. Inför sista deltävlingen, som avgjordes på Mantorp Park, hade Daniel Roos/Erik Behrens en marginal på nio poäng mot GTA-mästarna Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson – ett försprång som bestod eftersom båda vann sina klasser i dagens tävling.

 

Norrmannen Roar Lindland tog ledningen i Porsche´s gästbil men kom utanför banan och tappade både Ingvar Mattsson och Mats Ek Tidstrand.

– Jag visste att Ferrari-bilarna var snabbare på raksträckan och försökte därför bygga upp ett avstånd nere i Paris-området. Tydligen tog jag i lite för hårt, sa Roar Lindland, som normalt tävlar i Porsche Super Cup och bara gjorde ett tillfälligt gästspel på svensk mark.

Efter depåstoppen var det en relativt enkel resa till mål för Fredrik Larsson – med Robin Hansson på behörigt avstånd sedan han avlöst Ek Tidstrand. Lukas Sundahl tog över efter Lindland och låg ett tag tvåa men fick till slut nöja sig med tredje platsen.

För Prins Carl Philip började loppet bra och han höll inledningsvis en fjärde plats. Men en slirande koppling gjorde att han föll tillbaka och när Néstor Girolami körde andra stinten förvärrades problemet. Han lyckades dock ta bilen i mål och därmed se till att Prins Carl Philip slutade tvåa i GTA-klassen. Detta sedan främste rivalen om silverpengen – Jan Brunstedt – inte kunnat starta i loppet efter skadorna hans Audi R8 fick efter sammanstötningen med just Girolami i gårdagens tävling. Robin Jensen körde in sin Ferrari på fjärde plats med Ola Nilsson/Thomas Karlsson som femma.

 

I GTB fungerade Alfab-teamets McLaren perfekt igen efter elfelet i Race 1 med årets åttonde seger som oslagbart facit. Marcus Söderholm körde ensam efter att pappa Hans fått förhinder och var drygt sex sekunder efter på andra plats. Christer Lindholm och Martin Öhlin följde upp segern från i går med en tredje plats. Kari Mäkinen/Oskar Krüger var fyra i Maserati med Håkan Ricknäs som femma. En placering som räckte till andra plats i mästerskapet där Franck Århage slutade trea.

 

Efter en lite svag inledning har Swedish GT växt till sig under senare delen av säsongen -och med 16 bilar på Mantorp Park var startfältet nästan lika stort som i Anderstorp för två veckor sedan. En lovande utveckling och mycket talar för att serien fortsätter att utvecklas 2018.