TCR-bilar tar över när WTCR ersätter WTCC

Nu är et klart: TCR-reglementet ersätter TC1 i WTCC och mästerskapet får nytt namn, FIA World Touring Car Cup, WTCR.
Det betyder att samma tekniska reglemente som sedan en säsong tillbaka råder i STCC också kommer att gälla i det högst rankade standardvagnsmästerskapet 2018.

För mindre än en vecka sedan erövrade flerfaldige STCC-mästaren, Volvoföraren Thed Björk VM-guld i WTCC och blev därmed Sveriges förste världsmästare någonsin i racing.
Björk lär få behålla den titeln ett tag. Den nya serien får nämligen nöja sig med världscupstatus under de två säsonger, 2018 och 2019, som avtalet mellan det internationella bilsportförbundet FIA, WTCR-promotorn Eurosport Events och WSC, ägarna till TCR-konceptet och varumärket, gäller.
I avtalet ingår även en uppgörelse om att TCR International och FIA European Touring Car Cup inte kommer att avgöras de här säsongerna.

Totalt kommer 26 bilar erbjudas plats i den nya världscupen. Förtur har i dag existerande team i TCR International och WTCC. Utöver de ordinarie förarna kommer två så kallade wild cards att erbjudas i varje enskild deltävling.

Kalender, som ännu inte släppts, kommer att innehålla tio deltävlingar i fyra världsdelar. Varje deltävling kommer att omfatta tre race, vilket skiljer sig från både WTCC och TCR International där två race per racehelg varit standard.

I WTCR kommer man att göra upp om FIA World Cup-titlar för förare och team. Inget konstruktörsmästerskap ingår och fabriksteam kommer inte att tillåtas, vilket också är den egentliga orsaken till att mästerskapet inte får VM-status.
Det nu existerande TRC-regelementet ska gälla i nya WTCR och det kommer inte att ändras förrän tidigast efter 2019 års säsong.