Peter Eriksson kör vidare och hoppas på fortsatt utveckling

Peter Eriksson är klar för i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Han behåller sin Porsche 911 GT3 Cup (991 I) och kör vidare för Team CBC med Oscar Palm som teamkompis.
– Jag tror att jag ska kunna göra lite bättre ifrån mig 2018 än jag gjorde i somras, säger Eriksson blygsamt.

Peter Eriksson är ridsportstjärnan som sedan många år tillbaka har racing som hobby. På hästryggen nådde han stora framgångar. Bland annat har han både OS- och VM-silver i laghoppning i prisskåpet hemma i Flyinge.
På racerbanan har Eriksson inte nått lika stora framgångar ännu, men det är ingen tvekan om att det finns utvecklingspotential i den 58-årige gentlemannen. Han visade det bland annat med personliga varvrekord på alla banor han körde i Porsche Carrera Cup Scandinavia i somras. Dessutom gjorde han flera bra kval. I Falkenberg till exempel var han bara 0,9 sekunder från pole.
– Men racemässigt hade jag hoppas på bättre resultat. Jag var på gång men tappade lite efter ett par avåkningar.
I Masters Cup för förare över 40 år var Eriksson nära pallen många gånger men fick nöja sig med fem fjärdeplatser.
– Årets höjdpunkt var därför när jag och Oscar delade på min bil i Swedish GT i Anderstorp och blev trea i lördagens race, konstaterar han.

Peter Eriksson hade inte möjlighet att köra samtliga deltävlingar 2017. De två första kolliderade med andra engagemang och därför passade han på att lufta sin Porsche 911 i Swedish GT och GTA-klassen vid flera tillfällen.
Om det blir några GT-starter även i sommar får framtiden utvisa. Troligtvis lägger han all fokus på Porsche Carrera Cup Scandinavia och Apporoved Cup för 991 I.
– Hur många deltävlingar det blir för mig kan jag inte svara på, men av de sju som finns med i kalendern hoppas jag kunna köra åtminstone fem, sex stycken.

Samarbetet med Team CBC och Oscar Palm får en fortsättning 2018. Det ser Eriksson fram emot.
– Den här säsongen fick jag tillgång till en ingenjör. Det var lärorikt men också en utmaning att bland annat ställa om till en delvis ny körstil, säger han och tillägger med hänvisning till sin ålder:
– De som är yngre lär sig snabbare.
Men han vet vad han måste jobba på för att bli bättre, vilket självklart är en given ambition inför kommande säsong.
– Jag bromsar en tiondel för tidigt in i svängarna och går på gas en tiondel för sent. Där finns det mycket tid att tjäna och 2018 tror jag att jag ska kunna göra det lite bättre.