Lukas Sundahl siktar mot toppen i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Han föll på mållinjen i kampen om titeln förra året.
Nu är Lukas Sundahl tillbaka för att ta revansch. I år vill han upp överst på prispallen i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Vi ska försöka ta det klivet, säger 21-årigen från Växjö.

Lukas Sundahl står inför sin fjärde säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han hoppas att den ska bli hans bästa. Det var inget fel på smålänningens insats 2017. Tvärt om. Sundahl tog sina två första racesegrar i mästerskapet, stod på pallen sju gånger totalt och var en het titelkandidat ända in i finalen på Mantorp Park.
Men där, på banan i Östergötland, sprack drömmen om guld. Den unge grävmaskinföraren bröt säsongens sista race och fick nöja sig med silver bakom Jocke Mangs.

I år hoppas Sundahl nå hela vägen, men någon färdig guldstrategi har han inte inför premiären på Ring Knutstorp 4-5 maj.
– Jag vet inte. Pedalen i botten..? Jag är ingen som planerar utan tar kvalen och racen som de kommer helt enkelt. Men självklart måste man agera taktiskt för att vinna ett mästerskap, säger han.
Tålamod och förmågan att rätt värdera varje situation på banan har utmärkt många mästare. Att slå vakt om en placering, och de poäng man har, i stället för att ta några risker i ett osäkert omkörningsförsök har gett guld tidigare och kommer garanterat att göra det igen.
Sundahls silversäsong 2017 hade en hel del guldkant. Det tycker till och med han själv.
– 2017 var ett jäkligt bra år. Vi vann race, stod på pallen många gånger och tog många poäng. Det var en bra säsong från start till mål, säger han och tillägger:
– Men vi hade lite otur också och bröt ett race i Falkenberg och ett i finalen. För att vinna mästerskap bör man undvika nollpoängare. Nollar man blir det jättejobbigt.

Som så många andra väljer Sundahl Racing att satsa på den nya bilen, Porsche 911 GT3 Cup (991 II), den här säsongen. Lukas fick chansen att känna på den i Swedish GT vid ett tillfälle 2017 och har under försäsongen kört den i två intensiva tester – mästerskapets officiella test på Rudskogen Motorsenter i Norge och ett inofficiellt test på Ring Knutstorp där premiären avgöras. I Norge var Sundahl tvåa bakom Oscar Palm och även i Skåne tillhörde smålänningarna toppen.
– Jag känner mig redan hemma i den nya bilen. Visst märker man att det är mer effekt i den, men annars så tycker jag inte att det är någon större skillnad, säger Lukas som sällan gör saker och ting mer komplicerade än vad de är.
Han är ganska rak och okomplicerad i sitt svar även när vi ber honom att redogöra för hur han ser på konkurrenssituationen i årets stora startfält.
– Om man tittar på resultaten från testerna så ser det ut som om Oscar och jag får bära favoritskapet, men självklart kommer andra vilja blanda sig i toppstriden.

Förutom ett ganska tydligt favoritskap, som Lukas inte är van vid, får han en delvis ny roll i familjeteamet den här säsongen. Sundahl Racing ska nämligen driva Lukas´ fjolårsbil åt Tom Nylund, nykomling i klassen. Lukas ska vara finländarens förarcoach.
– Det ska bli riktigt roligt med två bilar i teamet och jag har ingenting emot att samarbeta med Tom. Tvärt om, han är en härlig, glad och trevlig profil som jag gärna hjälper. Tom är en erfaren förare, men har, med något undantag, inte tävlat på de banor vi ska köra i år. Där ska jag försöka hjälpa honom med lite tips och trix.

Lukas Sundahl ser positivt på kalendern som förutom tävlingar på Ring Knutstorp, Anderstorp, Karlskoga och Mantorp Park även omfattar två stopp på Rudskogen och ett på Nürburgring.
– Rudskogen tycker jag om och Tyskland, där vi kör tillsammans med Porsche Carrera Cup Deutschland, blir ett roligt äventyr. Jag ser fram emot säsongen, säger Lukas.

Pappa Per, teamchef i Sundahl Racing, ser också fram emot 2018 års mästerskap med tillförsikt. Men det finns en detalj som bekymrar honom: kvalen. Med ett startfält på över 20 bilar kan det bli problem att hitta fria, snabba varv och nå startpositioner långt fram på gridden.
– Pappa brukar prata om just den detaljen när vi står i garaget på kvällarna. Då brukar jag bara nicka lite, säger Lukas, ler och fortsätter:
– Man kan ha två miljoner planer för kval eller race, men det blir aldrig som man har tänkt sig ändå. Men pappa har helt rätt i att man måste ut och sätta en hyfsat bra tid tidigt i kvalet så att man har något med sig med tanke på att det kan bli gulflagg och annat. När man sedan ska sätta sitt snabbaste varv måste man få rätt direktiv från teamet så man vet när det är läge att trycka på. Dessutom måste man ha lite tur.

Bild.
Foto: Micke Fransson