STCC-kungen bildar team med racingprinsen

STCC-kungen Richard Göransson och racingprinsen Carl-Philip. Det är Lotus Cyan Racings föraruppställning i säsongspremiären av Swedish GT.
— Jag och Carl-Philip har tävlat i samma team i olika konstellationer tidigare och jag är säker på att vi kommer att vara långt framme, säger Richard Göransson inför helgens tävlingar på Ring Knutstorp.

 

Richard Göransson är den mest framgångsrika föraren i STCC:s historia. Han har flest titlar (5) och är den som vunnit flest heat (43). 2016 tog han sin senaste titel (i dåvarande Volvoteamet Cyan Racing). 2017 hade han uppehåll från racingen, förutom ett inhopp i Porsche Carrera Cup.

Kräver fokus

Tidigare i år tog han över Karlskoga Motorstadion (allmänt kallad Gelleråsen) och med det är den professionella förarkarriären över. I alla fall för nu.
— Proffshjälmen ligger på hyllan. Jag har tagit på mig en stor uppgift i att förvalta Gelleråsen och det går inte att kombinera med en professionell satsning. Det krävs totalt mentalt fokus från april till september för att vinna STCC, av den anledningen har tackat nej till STCC-styrningar i år, säger han.

Bilen passar bra

Richard Göransson jublar efter en av sina 43 heatsegrar i STCC. Foto: Jerry Karlgren

Däremot fungerar det bra med ett inhopp då och då.

— Det är en helt annan sak att köra något enstaka race mot en hel serie och det är alltid kul att köra racerbil.
Prins Carl-Philip ska under säsongen bilda förarpar med både Göransson och världsmästaren Thed Björk. Göransson är alltså först ut och han tror att de blir konkurrenskraftiga från start i teamets Lotus Evora.
— En rolig bil att köra och jag gror att dess egenskaper kommer att passa bra på de svenska banorna.

Minimera antalet misstag

Att bli framgångsrik i racing är alltid en laginsats. Inte minst i GT-racing med förarbyte mitt i loppet.
— Som vanligt handlar det om att göra så få misstag som möjligt, säger Richard Göransson.

 

Tidsschema, biljettinformation och annat du behöver veta inför STCC-premiären 2018