Väntad topp i GTA-kvalet – skräll i GTB

Ingvar Mattsson — Fredrik Larsson var snabbast i proffs-kvalet i GTA och Janne Brunstedt var snabbast i amatör-kvalet i samma klass, ett ganska väntat resultat. I GTB överraskade Daniel Röjsel med att dels deltaga och dels ta pole position i ena racet.
— Bilen blev klar i torsdags kväll och då anmälde vi oss, sade Daniel Röjsel.

22-årige Röjsel från Falun har tidigare tävlat ibland annat JTCC, Formula Ford och Radical i banracingsammanhang. Men de senaste åren har han satsat på rally.
— Jag har länge varit sugen att prova banracing igen. När Ingvar (Mattsson) ställde undan sin Chevron, funderade jag på att börja åka med den. Den är väldigt lik en Radical, sade Röjsel som dels hoppas på seger i något av söndagens två race, och dels på en fortsättning inom GT den här säsongen.
— I rallysatsningen har det inte gått som jag vill i junior-SM i år. Långsiktigt är min dröm är att kunna köra GT parallellt med en satsning i Rally-SM.
I andra kvalet var Röjsel sexa, där var Kari Mäkinen — Niklas Lilja snabbast.

Fritt varv

I GTA ser Ingvar Mattsson och Fredrik Larsson svårstoppade ut i sin Ferrari 488. I proffskvalet utklassade Fredrik Larsson resten av startfältet, han var 1,6 sekunder före Matteo Babalus — Christian Hobohm.
— Det var planen, sade Larsson och fortsatte:
— Jag hade väldig tur med trafiken och jag fick ett helt fritt varv. Självklart siktar vi på seger i båda racen, det som oroar är att vi inte vet hur det blir med vädret i morgon, sade Larsson.

Även Ingvar Mattsson var nöjd.
— Bra utdelning, det kan knappast bli bättre.

Brunstedts säsongspremiär

Janne Brunstedt tog den andra pole position i GTA. I det andra racet startar han trea.
— Etta och trea är okej, inte minst med tanke på att det är första gången som vi åker med bilen i år. Det tar en stund innan gubben kommer igång, sade Brunstedt och skrattade.

Kval pro
1. I.Mattsson/F.Larsson(A), Mattssons Fasteners AB, Ferrari 488 Challenge, 1:33.704
2. M.Babalus/C.Hobohm(A), —, Ferrari 458 Challenge EVO, +1.579
3. J.Brunstedt (A), JB Motorsport, Audi R8 LMS, +1.680
4. M.Karlsson/J.Carlström (A), —, Porsche Carrera GT3, +2.257
5. M.Sokolski (A), —, Porsche 991GT3 Cup, +4.276
6. K.Mäkinen/N.Lilja (B), Kari Mäkinen, Maserati MC Gran Turismo, +4.568
7. R.Jensen (A), Robin Jensen, Porsche 991 Cup3, +4.761
8. M.Ek Tidstrand/ (B), —, Mercedes AMG GT4, +5.182
9. H. Ricknäs/F. Ros(B), RMS, Porsche Cayman GT4 MR, +5.710
10. C.P.Bernadotte/T.Björk (B), Lotus Cyan Racing, Lotus Evora GT4, +5.940
11. G.Berggren/J.Andersson(B), Christer Simonsen, MB AMG GT4, +6.465
12. D.Röjsel (B), Mattssons Fasteners AB, Chevron, +6.473
13. O.Gullberg/A.Mörner (B), Otto Gullberg, Ginetta G55, +6.898
14. S.Sjöö (B), —, Porsche GT4, +11.751
15. N.Jalvinger(B), —, Porsche Cayman GT4 CS, +16.885

Kval am

1. J.Brunstedt (A), JB Motorsport, Audi R8 LMS, 1:35.073
2. I.Mattsson/F.Larsson(A), Mattssons Fasteners AB, Ferrari 488 Challenge, +0.816
3. D.Röjsel (B), Mattssons Fasteners AB,Chevron , +3.258
4. M.Karlsson/J.Carlström (A), —, Porsche Carrera GT3, +3.617
5. R.Jensen (A), Robin Jensen, Porsche 991 Cup3, +4.013
6. M.Sokolski (A), —, Porsche 991GT3 Cup, +4.495
7. O.Gullberg/A.Mörner (B), Otto Gullberg, Ginetta G55, +5.249
8. K.Mäkinen/N.Lilja (B), Kari Mäkinen, Maserati MC Gran Turismo, +5.293
9. G.Berggren/J.Andersson(B), Christer Simonsen, MB AMG GT4, +5.776
10. H. Ricknäs/F. Ros(B), RMS, Porsche Cayman GT4 MR, +6.043
11. C.P.Bernadotte/T.Björk (B), Lotus Cyan Racing, Lotus Evora GT4, +6.334
12. M.Ek Tidstrand/ (B), —, Mercedes AMG GT4, +7.671
13. S.Sjöö (B), —, Porsche GT4, +8.514
14. M.Babalus/C.Hobohm(A), —, Ferrari 458 Challenge EVO, +12.850
15. N.Jalvinger(B), —, Porsche Cayman GT4 CS, +17.865