Stig Blomqvist kör hyllningsbil i Carrera Cup på Gelleråsen Arena

Porsche fyller 70 år. Som en del av pågående festligheter kring jubileet återuppväcks en av motorsportens största stilikoner. 1984 års rallyvärldsmästare, Stig Blomqvist, kör hyllningsbilen i Carrera Cup.

I sommar är det exakt 70 år sedan den första sportbilen från Porsche såg dagens ljus. 356 ”No 1” registrerades den 8 juni 1948 och under hela 2018 pågår en världsomspännande kampanj som hyllar märkets ikoniska sportbilar och en mängd heroiska bragder inom motorsporten.
– Som en del av 70-årsfirandet har vi valt att minnas ett av motorsportens vackraste och mest framgångsrika samarbeten, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

I helgens deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia får publiken en chans att återuppleva Rothmans klassiska färger på en speciell 911 GT3 Cup.
Hyllningsbilen har startnummer 70, en referens till jubileet, med en kaross i blått, vitt, rött och guld. Precis som 80-talets sportvagnsprototyper från Porsche hade när Jacky Ickx, Derek Bell och H-J Stuck dominerade världens mest utmanande motortävlingar, som Le Mans 24-timmars och Nürburgring 1000 km.

För att matcha hyllningens historiska tyngd är det inte bara bilens färger som är unika. Bakom ratten sitter en livs levande legendar, 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Född samma årtionde som den första Porschen tillverkades och världsmästare under samma storslagna era som Rothmans Porsche var en del av.
– Man kommer ihåg de här snygga och snabba bilarna, säger Stig. Många tänker såklart tillbaka på racerbilar som Porsche 956 och 962. Även rallyvarianten av Porsche 959 som bland andra Jacky Ickx körde i Dakarrallyt hade dessa färger och Henri Toivonen tävlade i en Porsche 911SC RS med Rothmans-design.

Hur känner sig då veteranen Blomqvist inför starten i Carrera Cup på Gelleråsen Arena där han kastar sig ut bland 20 stycken yngre och specialtränade racerförare?
– Även om jag främst körde rally så hade man koll på de andra motorsporterna. Jag brukade träffa Derek Bell, Jacky Ickx och de andra i samband med olika jippon och event. Racerförarna tyckte alltid att vi var lite smått galna som körde för fullt mitt bland träden i skogen, utan avåkningszoner och sådant.
– Gelleråsen är min hemmabana. Det var här jag tog min förarlicens 1964 och det har ju blivit några varv sedan dess. Så att hitta runt ska jag nog klara av och 911 GT3 Cup är skitskoj att köra! Principen är densamma som den 911 jag brukar åka med i historiska rallyn. Man får handskas med den på samma sätt, avslutar Stig.