Mattias Andersson och Tobias Brink segrar när titelkampen hettar till

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Medan PWR Racing – SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren tog täten i kvalet var det Honda Racing Sweden-föraren Andersson som tog hand om första tävlingen med en stark start och ledningen in i första kurvan framför Dahlgren. Andersson höll sedan ledningen hela vägen in i mål.

Dahlgren fick istället kämpa hårt för att hålla Kågered Racing Volkswagen-föraren Andreas Ahlberg bakom sig medan Mikaela Åhlin-Kottulinsky höll fjärdeplatsen.

Medan topp fyra platser höll sig statiska kämpade Tobias Brink för att hålla Volkswagen-föraren Tomas Engström bakom sig. De båda slog samman i Ejes-kurvan med tre varv kvar av tävlingen och senare även i depåkurvan där Brink tappade både Engström och Wernersson.

Wernersson gjorde sedan ett misstag i tröskurvan och körde på Engström som gick av banan och tappade ned till åttonde plats.

Medan Wernersson korsade mållinjen som femma blev han senare bestraffad av domarna som gav honom tio sekunders tidstillägg medan Engström fick fem sekunders tidstillägg för sin incident med Brink. Bestraffningarna gjorde att Brink klättrade till femte plats och Albin Wärnelöv tog sitt bästa resultat för säsongen med sjätte plats.

I andra tävlingen startade Brink från pole position framför Åhlin-Kottulinsky och båda förarna jagar sin andra seger för säsongen.

Ahlberg och Andersson gjorde starka starter från tredje och femte plats respektive. Ahlberg lyckades ta sig förbi både stallkollega Engström och Åhlin-Kottulinsky till andra plats.

Andersson lyckades däremot inte nyttja sin starka start och försökte gå på insidan av Engström, en manöver som gjorde att de båda slog samman. Engström snurrade av banan och in i mästerskapsledare Dahlgrens Cupra. Volkswagen-föraren bröt direkt med ett skadat hjul medan Dahlgren bröt på grund av en skadad kylare.

I täten höll Brink ledningen framför Ahlberg och Åhlin-Kottulinsky medan Wernersson lyckades ta sig förbi startkaoset till en fjärdeplats för att rädda poäng till mästerskapet efter en misslyckad första tävling.

Brink tog hand om segern med knappt en sekunds marginal till Ahlberg medan Åhlin-Kottulinsky säkrade sista pallplatsen.

Dahlgren leder mästerskapet med 15 poäng över Brink medan Wernersson har tappat till tredje plats, tre poäng bakom sin teamkollega.

PWR Racing – SEAT Dealer Team ledde teammästerskapet efter första tävlingen, men med Dahlgrens brutna andra tävling tappar de tillbaka till samma placering som de var inför helgens tävlingar – 19 poäng bakom Brink Motorsport inför årets två sista tävlingar.

Nästa tävling körs i Danmark på Jyllandsringen den 6-8 september.

Förarcitat

Mattias Andersson – Honda Racing Sweden
”Jag tror detta var en av mina bästa segrar någonsin. Bilen var perfekt, inte bara i starten, men vi hade bra fart idag. Jag var helt före Robert innan första kurvan och efter det kunde jag kämpa på med ett par snabba varv. Sedan hade jag en stark ledning och höll koll på mina däck om han skulle attackera mig i slutskedet, men det gjorde han inte.

”I andra tävlingen fick jag en bra start, men banan är smal och jag såg att Tomas hade sin bil åt vänster när han stannade på sin startruta, så jag förväntade mig att han skulle gå mot mitten.

”När starten gick var jag genast jämsides med honom och sen slog vi ihop. För mig var det en racingincident. Det var trist att vi kraschade, nen jag kände att jag var 95% förbi Tomas när vi slog ihop.

”Jag var fyra och tvåa i Falkenberg vad gäller positioner, men ärligt talat så hade vi inte farten. Med segern i första tävlingen här var det rättvist, vi hade farten och det var en perfekt tävling.”

Tobias Brink – Brink Motorsport
”Denna segern känns riktigt bra. Vi gjorde ett bra jobb och visade att farten finns där. Det är bara synd att vi inte hade farten i regnet i går i kvalet. På torr bana var vi definitivt starka.

”Andra tävlingen var rätt tuff, vi fick en perfekt start och fick sedan kämpa för att hålla Andreas Ahlberg bakom, trots att han har en 60 kilo lättare bil.

”Jag och Andreas (Wernersson) jobbar väldigt bra ihop och vårt mål är att vinna teammästerskapet och sedan vill teamet vinna förarmästerskapet också. Jag bryr mig inte om det är jag eller Andreas, men självklart som förare vill jag ta titeln.”

Robert Dahlgren – PWR Racing – SEAT Dealer Team
”Det är trist då vi hade en riktigt bra bil i både torrt och blött hela helgen. Vi gick åt fel håll i första tävlingen och ändrade tillbaka till det vi körde med innan. Och bilen kändes så mycket bättre på uppvärmningsvarvet så jag trodde vi skulle få en riktigt bra tävling.

”Det är riktigt tight i mästerskapet och det kan ändra sig fort. Vi kan känna oss säkra på att vi har riktigt bra fart, så jag tror vi har det bästa totalpaketet, men man måste säkra poängen hela tiden.”

Resultat Race 1 – Gelleråsen Arena
1 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 17 varv
2 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 1.939
3 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 6.563
4 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 8.846
5 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 14.239
6 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 14.590
7 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 18.723
8 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 21.069
9 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 23.302
10 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 28.931
11 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 34.241
12 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – DNS

Resultat Race 2 – Gelleråsen Arena
1 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 17 varv
2 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 0.710
3 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 1.671
4 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 2.143
5 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 2.578
6 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 9.707
7 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 12.901
8 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 21.801
9 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 41.817
10 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 1 Lap
11 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – DNF
12 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – DNF

Förarmästerskapet
1 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 176
2 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 161
3 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 158
4 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 152
5 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 127
6 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 125
7 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 50
8 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 40
9 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 28
10 – Jessica Bäckman – Target Competition – Hyundai i30 N TCR – 21
11 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 21
12 – Jonas Lynge – Insight Racing – Honda Civic Type R FK2 TCR – 7
13 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 5
14 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 3
15 – Andre Kiil – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 0
16 – Kim Lund – Madbull Racing – Cupra TCR DSG – 0
17 – Alex Andersson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 0

Teammästerskapet
1 – Brink Motorsport – 321
2 – PWR Racing – SEAT Dealer Team – 302
3 – Micke Kågered Racing – 204
4 – Honda Racing Sweden – 129
5 – Experion Racing – 32
6 – Poker Racing For Charity – 31
7 – Target Competition – 21
8 – Insight Racing – 16
9 – Brovallen Design – 9