Snart STCC Grande Finale 2022 – Här är fem kontroversiella tidigare finaler

Om drygt en vecka avgörs STCC TCR Scandinavia 2022 med Grande Finale på Mantorp Park och vi står inför en klassisk nagelbitare till finale med fem förare som har chans till guldet.

Sedan starten av STCC 1996 har mästerskapet bjudit på många kontroversiella och spektakulära finaler, häng med i en tillbakablick på fem av våra mest ikoniska avgöranden.

STCC 1999 – Ekström vs. Rustad vs. Ekblom

Vi inleder med den mest ikoniska STCC-finalen hittills på Mantorp Park 1999. Nissan-föraren Tommy Rustad ledde mästerskapet i stort sett hela säsongen och utmanades främst at Mattias Ekström (Audi) inför finalen, men även Fredrik Ekblom (BMW) och Carl Rosenblad (Nissan).

Rustad ledde med 41 poäng inför finalen framför Ekström och Ekblom som låg på delad andraplats.

På den tiden tävlade man dessutom med dubbla poäng där en seger gav 40 poäng, något som gjorde att titelfighten låg vidöppen.

Redan i kvalet började dramatiken där Ekström anklagades för fusk efter att ha kört med släckta lampor och konkurrenterna spekulerade om Kristoffersson Motorsport-teamet kopplat bort generatorn på hans Audi A4 Quattro Super Touring för att tjäna lite extra effekt.

Men Ekström klarade sig utan straff och dramatiken fortsatte i första tävlingen där Ekblom slog ihop med Jan ”Flash” Nilsson i starten och hamnade i sandfållan samtidigt som Ekström tog ledningen från tredje startruta.

Rustad hade en tung start som blev ännu tyngre när Ekströms teamkollega och teamchef Tommy Kristoffersson torpederade honom. Norrmannen lyckades dock ta sig vidare men slutade på 18:e plats efter att ha fått ett straff för en annan incident med Stefan Lindberg.

Ekström tog hand om segern i första tävlingen medan Ekblom gjorde en stark uppkörning från sista till tredje plats.

Och i 1999 års absolut sista tävling ställdes allt på sin spets.

Rosenblad och Ekström gjorde en långsam start medan Ekblom och Rustad gick upp jämsides, med fyra bilar i bredd mot första kurvan.

Då kom Ekströms ökända manöver mot Rustad som gjorde att norrmannen snurrade över banan och tog med sig halva startfältet i den största kraschen i mästerskapets historia.

När dammet väl la sig var Rustad eliminerad.

– Jag fick en kanonstart och passerade depån när Mattias gav mig en tryckare så att jag hamnade i gräset. Så kom jag tillbaka, så gav han mig en till på vänster bakskärm och så såg du själv vad som skedde. Professionellt…, sa en bestört Rustad efter tävlingen.

I omstarten blev det istället en mästerskapskamp mellan Ekström och Ekblom. De båda var inblandade i en tät kamp som WestCoast Racing-föraren gick segrande ur medan Ekström tog nog poäng med andraplatsen för att säkra sin första STCC-titel.

– Det var hårt när de ropade att jag inte skulle få tävla mot Fredrik Ekblom, att jag var tvungen att komma tvåa för att vara säker i mästerskapet. Det hade varit jäkligt tufft om jag skulle tävla mot Fredrik, han körde skitbra i sista racet. Jag är nöjd, svensk mästare! säger Ekström.

Protester lades in mot Ekström och hans ansvar för masskraschen, men inget straff delades ut.

STCC 2000 – Rustad vs. Ekblom

Bara ett år senare var det dags för ännu en dramatisk final och den här gången var det ombytta roller då Fredrik Ekblom hade dominerat 2000-säsongen och ledde inför finalen för Audi-teamet Kristoffersson Motorsport.

Ekblom var dock bara elva poäng framför Rustad inför Mantorp och det hade gått inflation bland STCC-teamen vad gäller hjälpryttare till finalen.

Audi-stallet plockade in framtida mästaren Roberto Colciago och Christian Abt, Volvo-teamet tog in BTCC-mästaren Rickard Rydell och Kelvin Burt medan Nissan tog in David Leslie till ett 27 bilar starkt startfält.

Rustad startade i pole till första tävlingen medan Ekblom startade femma.

Norrmannen tog ledningen från pole och såg ut att vara på väg mot 15 viktiga poäng.

Men ett plötsligt oljeläckage gjorde att han snurrade av banan på eget bevåg och tappade ned till 20:e plats, något som lämnade spelplanen fri för Ekblom.

Men här blev Kristoffersson Motorsports strategi med hjälpförare katastrof för Ekblom.

Colciago körde på Rustads teamkollega Carl Rosenblad som i sin tur sladdade in i Ekblom som snurrade av banan och tappade ner till åttonde plats och förlorade viktiga poäng.

I säsongens absolut sista tävling startade Rustad ännu en gång från pole position och lyckades ta sig i mål på en avgörande tredjeplats.

Ekblom startade femma och tappade några platser inledningsvis, men såg ut att ta nog poäng för att ta titeln. Men hjärtskärande punktering på andra varvet satte stopp för Ekbloms titelhopp och Audi-föraren fick se tävlingen bredvid banan.

Rustad säkrade titeln med åtta poängs marginal över Ekblom.

STCC 2002 – Colciago vs. ”Flash”

2002 mästerskapet stod inför en riktig nagelbitare igen till Mantorp-finalen och den här gången var det mellan ärkerivalerna Roberto Colciago och Janne ”Flash” Nilsson.

De båda var bittra fiender efter 2001-säsongens ikoniska incident på Gelleråsen där ”Flash” stod mitt på banan och kastade lecakulor på italienaren. Efteråt konfronterade de varandra i depån där de klassiska orden yppades:

”You make’a mistake, you make’a mistake!”
”Please, don’t hit me!”

Till skillnad mot 2001 var Volvo-föraren ”Flash” närmare sin Audi-rival inför finalen på Mantorp då de båda var inom en poäng. Dessutom var det Tomas Engström som ledde mästerskapet, en poäng framför ”Flash” och två framför Colciago.

I första tävlingen drog Colciago längsta strået med en överlägsen seger framför Tommy Kristoffersson medan ”Flash” var trea och Engström femma.

Inför den absolut sista tävlingen ledde Colciago mästerskapet med fem poäng över ”Flash” och åtta poäng över Engström.

Colciago startade i pole position framför ”Flash” och i traditionsenlig stil var det dramatik i första kurvan.

Titelrivalerna slog samman i inbromsningen till första kurvan och Colciago, som kom ur balans, gjorde en halvsnurr som gjorde att han tappade placeringar långt ned i fältet medan ”Flash” tog ledningen.

Och det såg ut som att ”Flash” var på väg mot sin tredje STCC-titel innan han fick en bestraffning för fortkörning i depå.

En solklar seger blev istället en fjärdeplats bakom titelrivalen Colciago som tog nog med poäng för att säkra STCC-titeln 2002!

STCC 2009 – Rustad vs. Björk

Spänningen var hög inför finalen 2009 där titeln stod mellan Thed Björk och Tommy Rustad efter dramatik under den näst sista tävlingen på Knutstorp.

Rustads teamkompis Robert Dahlgren körde av Thed Björk som ledde sista tävlingen på Knutstorp, en manöver som gjorde att Dahlgren blev den första och hittills enda föraren som fått minuspoäng i STCC som straff.

Till finalen ledde dock Björk fortfarande mästerskapet med nio poängs marginal.

Rustad tog hand om segern i första tävlingen medan Björk korsade mållinjen som fyra och fick se sin ledning krympa till fyra poäng.

Och traditionsenligt ställdes allt på sin spets starten av den sista tävlingen.

Björks teamkompis Jan ”Flash” Nilsson körde på Rustad som lyckades hålla sig på banan med en snygg rallycross-sladd.

Björk var längre fram i startfältet men gav Richard Göransson en tryckare inför andra kurvan, något som gjorde att WestCoast Racing föraren sladdade av och tog med sig Björk i sandfållan till en bruten tävling.

Men det var inte avgjort än, Rustad fick kämpa hårt för att ta sig upp till en femteplats som gjorde att han slutade på samma poäng som Björk!

Och vid lika poäng är det föraren med bästa resultat i sista tävlingen som kröns mästare, vilket var Rustad som därmed säkrade sin andra STCC-titel.

STCC 2010 – Göransson vs. Dahlgren

Ett år efter den dramatiska 2009-finalen var det dags igen och den här gången stod det mellan tre förare i form av Robert Dahlgren, Richard Göransson och Fredrik Ekblom.

Dahlgren (Volvo) hade dominerat första delen av säsongen och ledde med fem poäng över Göransson (BMW) och 18 poäng över Ekblom (Volkswagen) inför finalen.

Och det började planenligt för Dahlgren som kvalade framför sina titelrivaler.

I första tävlingen säkrade Dahlgren en stabil andraplats medan Ekblom var trea och Göransson fyra som hade gjort ett misstag i tävlingen och tappat en potentiell pallplats.

Och Dahlgren var på väg att säkra titeln i sista tävlingen innan han plötsligt började tappa fart. Vad som i efterhand framkom var att Polestar Racing-teamet hade råkat sätta fel däcktryck på Dahlgrens Volvo C30.

Detta gjorde att Dahlgren föll ned till en niondeplats medan Göransson gjorde en vågad omkörning på Volkswagen-föraren Patrik Olsson till tredje plats i slutskedet av tävlingen och säkrade nog med poäng för att säkra titeln med bara tre poängs marginal!

Titeln var Göranssons fjärde titel, något som senare skulle bli totalt fem titlar – STCC:s hittills mest framgångsrika förare.

STCC 2022 – Dahlgren vs. Bäckman, Andersson, Brink, Söderström

Regerande mästare Robert Dahlgren leder årets mästerskap men jagas av fyra förare där Andreas Bäckman är främst efter en mycket stark helg på Anderstorp med dubbelseger, följd av STCC-veteranen Mattias Andersson, Audi-föraren Tobias Brink och Lestrup Racing Team-föraren Oliver Söderström.

Dahlgren har en marginal på 24 poäng över Bäckman, 37 över Andersson, 42 över Brink och 55 över Söderström.

65 poäng finns kvar att köra om och med tanke på finalerna du precis läst om är årets titelfight långt från avgjord.

  • Kommer Dahlgren att hålla för trycket efter att säkrat sina senaste titlar med betydligt större marginal inför finalen?
  • Kommer Bäckman att kunna fortsätta sin starka framfart med mer vikt i sin Audi under finalen?
  • Kommer hemmaplan och mindre vikt göra att Andersson skräller med sin första titel någonsin?
  • Kommer Brink, som blivit tvåa och trea de senaste tre säsongerna att få revansch?
  • Kommer titelfightens darkhorse Söderström att kunna dra nytta av tuffa fighter framför honom att skrälla från femte plats?

Om mindre än två veckor vet vi, köp dina biljetter till STCC Grande Finale 2022 den 29 september – 1 oktober här!