Robert Dahlgren STCC-mästare för fjärde gången efter Grande Finale på Mantorp

Robert Dahlgren skrev in sig i historieböckerna som STCC-mästare för fjärde gången när dammet lagt sig efter Grande Finale på Mantorp Park – den sista tävlingen med förbränningsmotorer i mästerskapet som elektrifieras till 2023.

Norrlänningen är nu en av bara tre förare som tagit fler än tre titlar jämsides Richard Göransson (5 st) och Thed Björk (4 st).

– Det känns så otroligt roligt med min fjärde titel på sex år med PWR Racing! Och dessutom säkrade vi alla tre titlarna i år, underbart! Att avrunda förbränningsmotorernas era med det här känns bara så rätt, säger Robert Dahlgren.

Axel Bengtsson skrällde i årets absolut sista tävling med debutseger och säkrade titeln i Junior-SM med elva poängs marginal över Hugo Nerman. Fjolårs-juniormästaren Oliver Söderström segrade i första tävlingen, men tvingades bryta den sista och tappade till tredje plats.

– Vi knöt ihop säcken riktigt ordentligt i sista tävlingen! Det är känns helt galet att ta min första STCC-seger. Ett enormt stort tack till alla i teamet som slitit så hårt för att vi skulle lyckas säkra tre titlar, säger Axel Bengtsson.

CUPRA-förarens seger innebar även att PWR Racing säkrade teamguldet för andra året i rad.

Tobias Brink plockade flest poäng av alla under finalhelgen med seger i andra tävlingen och tog hand om SM-silvermedaljen.

– Det har varit en fantastisk helg som började redan igår med dubbla pole och kvalvarvrekord. De två första tävlingarna var riktigt starka för mig och jag är sjukt nöjd med att ta min andra seger för året. Vi hoppades självklart på att kunnat utmana bättre om STCC-guldet, men meste poängplockare i finalen och en total pallplats får vi vara nöjda med, säger Tobias Brink.

Lestrup Racing Team-föraren Andreas Bäckman var närmaste utmanare till Robert Dahlgren inför finalen, men hade en tung inledning med noll poäng från såväl kvalet som första tävlingen.

Audi-föraren lyckades dock klättra till en andraplats i sista tävlingen som gav nog poäng för att han skulle säkra SM-bronset.

– Min målsättning var att utmana Dahlgren om guldet inför finalen. Men det blev ändå ett bra slut på året med en pallplats. Ett stort tack till teamet för ett riktigt bra år, speciellt avslutningen, och nu blickar vi framåt med spänning, säger Andreas Bäckman.

Det norska stjärnskottet Marius Solberg Hansen tog hand om privatförartiteln efter en imponerande debutsäsong i STCC där han lyckades säkra en pallplats.

– Vi har lärt oss otroligt mycket under vårt debutår med ett hårt mästerskap. Totalt sett är vi nöjda och hoppas att vi ses till nästa år, säger Marius Solberg Hansen.

STCC-finalen 2022 markerar även slutet på nuvarande TCR-reglementet då mästerskapet blir elektriskt till 2023 och gör sitt fjärde byte av reglemente sedan starten 1996.

2023 introduceras det elektriska reglementet EPWR och prototypen PWR002 visades upp för finalpubliken på Mantorp Park som kördes av Formula E-föraren Joel Eriksson.

– Vilken avslutning vi fick på den här eran! Vi har haft en konkurrenskraftig och spännande 2022-säsong där vi har krönt fyra värdiga mästare i form av Robert Dahlgren, PWR Racing, Axel Bengtsson och Marius Solberg Hansen. Nu blickar vi framåt mot den största förändringen för STCC sedan starten 1996 med elektrifieringen till 2023. Med det nya elektriska reglementet så skapar vi en klimatsmart form av racing som är högaktuell för den elektriska revolution som sker inom automotive-branschen och samtidigt sätter underhållningen för både publiken och förarna på banan i främsta rummet. Framtiden ser tveklöst både ljus och spännande ut för STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC-reglementen sedan 1996

1996-2002 – Super Touring
2003-2012 – S2000
2013-2016 – TTA
2017-2022 – TCR
2023- EPWR

STCC Hall of Fame

1996 – Jan ”Flash” Nilsson
1997 – Jan ”Flash” Nilsson
1998 – Fredrik Ekblom
1999 – Mattias Ekström
2000 – Tommy Rustad
2001 – Roberto Colciago
2002 – Roberto Colciago
2003 – Fredrik Ekblom
2004 – Richard Göransson
2005 – Richard Göransson
2006 – Thed Björk
2007 – Fredrik Ekblom
2008 – Richard Göransson
2009 – Tommy Rustad
2010 – Richard Göransson
2011 – Rickard Rydell
2012 – Johan Kristoffersson
2013 – Thed Björk
2014 – Thed Björk
2015 – Thed Björk
2016 – Richard Göransson
2017 – Robert Dahlgren
2018 – Johan Kristoffersson
2019 – Robert Dahlgren
2020 – Rob Huff
2021 – Robert Dahlgren
2022 – Robert Dahlgren

Resultat Race 1
1. Oliver Söderström, Lestrup Racing Team, Audi, 10 varv
2. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi, +2.063
3. Robert Dahlgren, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +3.370
4. Hugo Nerman, Brink Motorsport, Audi, +6.146
5. Axel Bengtsson, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +7.294
6. Isac Aronsson, Exion Racing, Audi, +17.623
7. Christian Skaar, Team Auto Lounge Racing, Audi, +18.257
8. Mattias Andersson, MA:GP, Lynk Co, +21.754
9. Marius Solberg Hansen, Asker Bärum Motorsport, Volkswagen, +31.897
10. Johan Lund, Team Auto Lounge Racing, Audi, +33.408
11. Didrik Esbjug, Esbjug Motorsport, Honda, +36.846
12. Rasmus Hedberg, FH Racing, Cupra, +41.401
13. Erik Olson Hermansson, Brovallen Design, Audi , +41.667
14. Calle Bergman, Exion Racing, Audi, +3 varv
15. Andreas Bäckman, Lestrup Racing Team, Audi, DNF
16. Dennis Strandberg, Team Strandberg, Volkswagen, DNS

Resultat Race 2
1. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi, 10 varv
2. Oliver Söderström, Lestrup Racing Team, Audi, +1.682
3. Mattias Andersson, MA:GP, Lynk Co, +3.443
4. Robert Dahlgren, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +5.453
5. Hugo Nerman, Brink Motorsport, Audi, +6.481
6. Andreas Bäckman, Lestrup Racing Team, Audi, +9.097
7. Calle Bergman, Exion Racing, Audi, +9.319
8. Axel Bengtsson, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +10.009
9. Isac Aronsson, Exion Racing, Audi, +11.363
10. Didrik Esbjug, Esbjug Motorsport, Honda, +11.725
11. Erik Olson Hermansson, Brovallen Design, Audi , +30.753
12. Rasmus Hedberg, FH Racing, Cupra, +31.456
13. Christian Skaar, Team Auto Lounge Racing, Audi, +1:01.237
14. Marius Solberg Hansen, Asker Bärum Motorsport, Volkswagen, +2 varv
15. Johan Lund, Team Auto Lounge Racing, Audi, DNF
16. Dennis Strandberg, Team Strandberg, Volkswagen, DNS

Resultat Race 3
1. Axel Bengtsson, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, 10 varv
2. Andreas Bäckman, Lestrup Racing Team, Audi, +0.899
3. Robert Dahlgren, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +1.501
4. Hugo Nerman, Brink Motorsport, Audi, +2.669
5. Mattias Andersson, MA:GP, Lynk Co, +2.935
6. Isac Aronsson, Exion Racing, Audi, +3.732
7. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi, +3.898
8. Calle Bergman, Exion Racing, Audi, +4.177
9. Didrik Esbjug, Esbjug Motorsport, Honda, +4.545
10. Marius Solberg Hansen, Asker Bärum Motorsport, Volkswagen, +5.163
11. Rasmus Hedberg, FH Racing, Cupra, +6.259
12. Erik Olson Hermansson, Brovallen Design, Audi , +7.802
13. Johan Lund, Team Auto Lounge Racing, Audi, +9.772
14. Oliver Söderström, Lestrup Racing Team, Audi, DNF
15. Christian Skaar, Team Auto Lounge Racing, Audi, DNF
16. Dennis Strandberg, Team Strandberg, Volkswagen, DSQ

Slutställning poäng

För mer information om elektrifieringen av STCC till 2023, klicka här.

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för mer information.