Fakta

Startnr: 86

Team: PWR Racing – SEAT Dealer Team

Hemort: Luleå

Född: 1996

Nationalitet: SWE

Klubb: Luleå MS

Bil: CUPRA TCR

Philip Morin gjorde debut i STCC med PWR Racing redan under 2016 och tog en pallplats på Solvalla redan under sin första tävlingshelg, då med en SEAT Léon STCC. När han nu gör comeback med PWR Racing är det med teamets nya bil, CUPRA TCR. Vi har tagit pulsen på Philip, gjort ett par tillbakablickar och fått reda på hur halvtimmen innan en racestart spenderas.

1. Bästa minne hittills i karriären?
Ojoj det finns många… pallplatsen i EM i gokart, att slå Verstappen, första vinsten i bil… men måste säga att debuten med PWR på Solvalla absolut hör till toppen. Atmosfären som blev där var otroligt speciell och något jag inte upplevt tidigare… man fick känslan av att man hade hela publiken med sig vilket var otroligt häftigt.

2. Favoritbana?
Magny-Cours i Frankrike

3. Test, kval eller race?
Race

4. Hur laddar du en halvtimme innan racestart?
Oftast helt för mig själv i lugn och ro där man försöker sortera ut alla tankar och komma in i rätt mindset.

5. På vilken bana tog du din första pallplats i karriären? (Inte gokart.)
Solvalla 2015

6. Din största förebild/inspirationskälla?
Farsan.

7. Vad gör du helst på en ledig söndag?
Såhär medan det fortfarande är snö på marken (där jag bor) måste jag säga en skotertur till fjälls med ett gäng kompisar, grymt kul.

8. Motto/mantra i livet/racingen?
Har tyvärr ingen sån där klyschig mening som jag använder, hehe.. Men en generell inställning som jag har och som jag försöker påminna mig om är att alltid försöka se möjligheter i exempelvis motgångar, utmaningar eller andra svåra situationer som en chans att utveckla sig själv.

9. Du får bjuda in tre valfria personer till en middag, vilka väljer du?
Svår fråga.. Michael Schumacher, Elon Musk & Steve Jobs.

10. Vad blir din största utmaning inom racingen under 2018?
Att redan innan säsongsstarten på Knutstorp hinna få riktigt bra förståelse för bilen och dess karaktär vilket kommer vara helt nytt för mig i år och rätt stor skillnad mot vad jag är van vid. Att tidigt i säsongen lyckas hitta rätt både vad gäller min egen körstil av bilen men också set-upen för hur jag kommer att vilja uttnyttja bilens egenskaper kommer, tror jag, vara nyckeln till en bra säsong 2018!