RallyX_OnWhite_Color  

RallyX gör klart för start – den 9-10 maj är det premiär för RallyX på Ring Knutstorp. RallyX består av två klasser, i huvudklassen Supercar är bilarna fyrhjulsdrivna med 600 hästkrafter under huven med en acceleration som slår en Formel 1-bil. Supercar Lites är instegsklassen för unga talanger som vill ta sig vidare till Supercar. Även här är bilarna fyrhjulsdrivna, motorerna är på cirka 350 hästkrafter, vilket räcker mer än väl för att skapa spektakulär racing.

 

 

Förare Supercar 

Ole Christian Veiby
Team: Volkswagen Dealer Team
Bil: Volkswagen Polo

Johan Kristoffersson
Team: Volkswagen Dealer Team
Bil: Volkswagen Polo

b1235dd113686ebc_org

Sebastian Eriksson
Team: Olsbergs MSE
Bil: Ford Fiesta Supercar

IMG_1360
Daniel Holten
Team: Olsbergs MSE
Bil: Ford Fiesta Supercar
Rallycross photos © QNIGAN.COM

Fredrik Tiger
Team: Team Tiger
Bil: TBA

tigercar

Robin Larsson
Team: Larsson Jernberg Motorsport
Bil: Audi A1

_DSC0659
TBA
Team: TBA
Bil: Volkswagen Scirocco
JK5D5589
Linus Westman
Team: Hedströms Motorsport
Bil: Skoda Fabia
hm-140318-linus01-press-198x300

Tommy Rustad*
Team: Htb Racing
Bil: Volvo C30

*Endast anmäld till premiären

rustadlowres

P-G Andersson
Team: Marklund Motorsport
Bil: VW Polo RX Supercar

AnderssonpgPORtw0130_s.jpg

Fler förare och team presenteras inom kort

 

  

 

Kalender Supercar

9-10 maj Ring Knutstorp
29 maj Arvika
26 juni Strängnäs
22-23 augusti Ring Knutstorp
5-6 september Solvalla, Stockholm

Göteborg City Race som tidigare ingick i kalendern för Supercar-klassen har utgått. Arbete med att hitta en ersättningstävling pågår.

 

Så här ser tävlingsformatet för RallyX ut:


Tidskval

Samtliga deltagare kör två tidtagna varv i ett tidskval där bästa varvtid räknas för val av startspår i kvalomgång 1. 


Kvalomgångar

Varje deltagare kör tre kvalomgångar med maximalt fem bilar i bredd i varje heat. Efter varje kvalomgång räknas förarnas placering i kvalomgången ut baserat på totaltiden i respektive heat. Efter tre kvalomgångar går de tolv förare med den lägsta sammanlagda placeringssiffran vidare till semifinal. Förare som inte deltar i kvalomgång får platssiffran ”antal deltagare” + 3. Heaten körs över fyra varv.

Ex. Femton förare deltar. Förare X blir tvåa i kvalomgång 1, sexa i kvalomgång 2 och kommer inte till start i kvalomgång 3. Han får då placeringssiffran 1+6+(15+3)=25 


Semifinal

Semifinal körs över 6 varv med de bästa 12 förarna från kvalomgångarna 1-3.

Vilken semifinal och startposition som förarna tilldelas baseras på sammanräkningen av platssiffrorna från kvalomgångarna 1-3. Val av startspår i ledet är lägst platssiffra från kvalomgångarna 1-3 väljer först.

Startuppställning på 3 led (2-2-2).

Semifinal 1: Placering 2-4-6-8-10-12

Semifinal 2: Placering 1-3-5-7-9-11 

Mästerskapspoäng i varje semifinal utdelas enligt följande: 6,5,4,3,2,1

Final 

De tre bäst placerade i vardera semfinal går vidare till finalen som körs över sex varv. De två segrarna i respektive semifinal startar i första startled och den som hade den snabbaste tiden i semifinalen väljer spår. 

Mästerskapspoäng i finalen utdelas enligt följande: 12,10, 8, 6, 4, 2

Segrare

Den som går först över mållinjen i finalen är tävlingens segrare

 

Alternativspår

Alternativspåret/joker lap skall passeras en gång per heat i kval, semi och final.