Tekniskt reglemente
STCC / TCR

TCR-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter.
Motorn får utveckla 330 hästkrafter.
Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg.

För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system, balance of performance (BOP), som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt.
Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg.
Motorstyrningen har tre effektlägen; 100, 95 och 90 procent.

För att kunna homologera en TCR-bil måste tillverkaren kunna bygga tio stycken TCR-bilar under tolv månader, men även kunna erbjuda TCR-bilar till kund tre månader efter homologeringsdatum.

Inköpspriset för en ny TCR-bil, beroende på märke, är 100.000-140.000 Euro.

Partners
Svensk Bilsport

Svenska Bilsportförbundet främjar och organiserar bilsporten i Sverige. Förbundet och bilsporten erbjuder människor i alla åldrar personlig utveckling. Verksamheten genomsyras av glädje, gemenskap, delaktighet och miljövänlighet. Bilsporten engagerar den ideellt arbetande funktionären lika mycket som den elitsatsande världsstjärnan.

Officiella Leverantörer
Yokohama

Yokohama är enligt ”The European Rubber” den sjätte största däcktillverkaren i världen. Tillverkningen sker bland annat i Japan, USA och på Filippinerna. Yokohama Rubber Co. innehar många patenterade högteknologiska lösningar, samt placerar alltid kund och miljö i fokus. Som belöning för forskning och utveckling inom däckindustrin har Yokohama erhållit högsta betyg samt nått bästa resultat på de flesta av världens racerbanor t.ex. Daytona och Le Mans.