Vad är TCR?

TCR-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter.
Motorn får utveckla 330 hästkrafter.
Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg.

För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system, balance of performance (BOP), som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt.
Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg.
Motorstyrningen har tre effektlägen; 100, 95 och 90 procent.

För att kunna homologera en TCR-bil måste tillverkaren kunna bygga tio stycken TCR-bilar under tolv månader, men även kunna erbjuda TCR-bilar till kund tre månader efter homologeringsdatum.

Inköpspriset för en ny TCR-bil, beroende på märke, är 100.000-140.000 Euro.


Data
Audi RS 3 TCR Audi A3 Sedan 2.0 TFSI
Längd 4 985 mm 4 458 mm
Bredd 1 950 mm 1 796 mm
Höjd 1 340 mm 1 416 mm
Effekt 243 kW (330 hk) 141 kW (190 hk)
Vridmoment 410 Nm 320 Nm
0-100 km/h 4,5 sek 6,9 sek


STCC-förare om den nya bilen


Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 TCR

Riklig shake down på Ring Knutstorp, första tankarna om bilen?

– Japp, det har blivit närmar 200 varv på två dagar. Faktum är att det kan vara en av de mest utmanande bilarna jag kört, eftersom jag är van vid bakhjulsdrivna GT-bilar.

Hur mycket kan ni jobba med inställningar?

– Massor. Eller fullt tillräckligt. Och vi är väl fortfarande inte 100 procent säkra på vad som är rätt setup. De svenska banorna är väldigt olika dessutom men det känns som att vi har en bra grund att stå på.

Vad räknar du med för placering i år?

– Jag har varit ganska kaxig, men det blir fler och fler anmälda förare hela tiden. Konkurrensen är stenhård. Jag ser att vi ska vara topp tio. Men det svåra är helt klart att sätta i tider i Q1, Q2, Q3 och sedan ha däck till race. Däcken är tuffa, peaker för att sedan gå av snabbt. Däckstrategi kommer att bli avgörande.

Du körde STCC säsongen 2009. Någon annan förare som är kvar sedan dess?

– Japp, Johan Kristoffersson och Mattias Andersson. Då körde jag Peugeot.

Favoritbana?

– Mantorp kommer passa vår Audi bäst, Knutstorp kommer nog att bli tuffast. Alastaro gillar jag också, en höghastighetsbana.



Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 TCR

Riklig shake down på Ring Knutstorp, första tankarna om bilen?

– Riktigt kul att sitta bakom ratten och skönt att ha blivit varm i kläderna igen. Givetvis kan man alltid önska sig mer hästkrafter men greppet och fästet är väldigt bra.

Hur är TCR jämfört med andra klasser du tävlat i?

– TCR blir en omställning för min del, sista jag körde framhjulsdrivet var i S60 Challenge 2007. Att jämföra den med mina senaste äventyr inom rallycrossen eller Camaro Cup går nästintill inte. Skönt att man gillar nya utmaningar.

Hur blir man snabb i TCR?

– Jag tror att det kommer bli riktigt tight på kvalen och det kommer vara de små marginalerna som avgör. Det är väldigt viktigt att få till rätt setup och sedan se till att allt stämmer när det väl gäller. Vill man vinna race kommer en stor utmaning vara att hålla koll på framdäcken, där det både styrs och drivs. Det kommer att bli halt de sista varven!

Vad räknar du med för placering i år?

– Jag är ny in i STCC och det är vårt team Brink Motorsport också. Dock har vi väldigt lång erfarenhet och ställer inte upp för att fylla ut startfältet. Vi är med för att kunna slåss om topplaceringar och för att utmana de etablerade teamen.

Favorit- respektive ogilla-bana på årets kalender?

– Det är alltid speciellt att komma till Knutstorp. Kul teknisk bana och med hemmapubliken på plats brukar det alltid bli bra atmosfär. Anderstorp må vara den längsta banan vi har och där finns mycket historik men jag saknar kurvkombinationerna, får ranka den lägst.



Albin Wärnelöv, Lestrup Racing, VW Golf GTI TCR

Först varven i väta precis genomförda. Spännande?

– Precis, skön upplevelse tycker jag. Hade lite problem med fästet men det löser sig med rakare styrning. Lite mer toe för varmare däck kan nog också vara bra.

Bjuder TCR som bil någon förarutmaning?

– Ja absolut! Jag kommer från Clio Cup, där har vi inte alls lika mycket effekt. Både fäste och fart blir det mer av nu. Att ta en TCR till gränsen är svårare.

Hur känns bredden?

– Inte så farlig, man har kontroll över bilen. Men visst, med så många bilar på startlinjen och våra smala svenska banor kan det bli intressant. Jag har kört kalenderns alla banor sedan tidigare, det känns bra. Men det blir annat spårval med denna, helt klart.

Målsättning för säsongen?

– Jag kommer från bara tre års erfarenhet så är väldigt mycket junior. Kan jag vara topp tio eller som bäst topp sju, kanske fem skulle jag vara supernöjd. Sedan gäller det att utvecklas därifrån, planen är treårig.



Dennis Strandberg, Lestrup Racing, VW Golf GTI TCR

Först varven i väta precis genomförda. Spännande?

– Första varven i väta med en framhjulsbil över huvud taget. Verkligen annorlunda. Att sladda bakhjulsdrivet kan jag, nu ska jag lära mig detta också. Trots torrinställning ska vi nog kunna hitta något riktigt bra i materialet.

Bjuder TCR som bil någon förarutmaning?

– Ja, det tycker jag. Jag gillar att bilarna är ungefär lika snabba och att det hänger mer på föraren. Bilarna passar de svenska banorna också.

Målsättning för säsongen?

– Det är väl att vara på pallen från början och utan tvekan sluta i topp tre vid slutet av säsongen.

Svåraste konkurrenten?

– Jag tror det blir många. Mycket är nytt och många kommer att överraska. Det blir bra blandning med bra racing. Av 20 förare kan säkert tio vinna racing.

Favoritbana?

– Jag har inte tävlat i Sverige sedan 2013, men jag skulle nog säga Mantorp. Faktum är att jag gillar Knutstorp minst, trots att det är någon av en hemmabana för mig som Helsingborgare.

Du har kört TCR tidigare. Berätta!

– Jag körde finalen i TCR Germany på Hockenheim förra året i en Honda. Skillnaden upplevs inte så stor, Golf är kanske lite mer välbalanserad. Jag var startsnabb där, får hoppas på samma succé här hemma.