Vad är TCR?

TCR-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter.
Motorn får utveckla 350 hästkrafter.
Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg.

För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system, balance of performance (BoP), som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt.
Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg.

Motorstyrningen har flera effektlägen; 100, 97,5 och 95 procent, exempelvis.

För att kunna homologera en TCR-bil måste tillverkaren kunna bygga tio stycken TCR-bilar under tolv månader, men även kunna erbjuda TCR-bilar till kund tre månader efter homologeringsdatum.

Inköpspriset för en ny TCR-bil, beroende på märke, är cirka 100.000-150.000 Euro.


Data
Audi RS 3 TCR Audi A3 Sedan 2.0 TFSI
Längd 4 985 mm 4 458 mm
Bredd 1 950 mm 1 796 mm
Höjd 1 340 mm 1 416 mm
Effekt 350 hk 190 hk
Vridmoment 410 Nm 320 Nm
0-100 km/h 4,5 sek 6,9 sek


STCC-förare om TCR-bilen


Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS 3 LMS

Tankar om bilen?

– Riktigt kul bil att köra som ger väldigt tight racing!

Hur är TCR jämfört med andra klasser du tävlat i?

– TCR har varit en omställning för min del, senast jag körde framhjulsdrivet var i S60 Challenge 2007 innan jag började tävla med TCR 2018. Att jämföra den med mina senaste äventyr inom rallycrossen eller Camaro Cup går nästintill inte. Skönt att man gillar nya utmaningar.

Hur blir man snabb i TCR?

– Det är riktigt tight på kvalen och det är de små marginalerna som avgör. Det är väldigt viktigt att få till rätt setup och sedan se till att allt stämmer när det väl gäller. Vill man vinna race kommer en stor utmaning vara att hålla koll på framdäcken, där det både styrs och drivs. Det kommer att bli halt de sista varven!