Fakta

Teamchef: Daniel Andersson

Hemort: Vikmanshyttan

Bil: CUPRA TCR

Hemsida: pwrracingteam.com

PWR Racing – SEAT Dealer Team, regerande STCC-mästare med Robert Dahlgren. Dalateamet som grundades så sent som 2012 har haft en stark tillväxt och tävlar under 2018 med inte mindre än fem bilar i STCC. Robert Dahlgren, Daniel Haglöf, Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky tävlar för PWR Racing – SEAT Dealer Team med nya bilen CUPRA TCR. Teamets medgrundare, Peter ”Poker” Wallenberg, tävlar för PWR Racing – Customer Team med en Audi RS 3 LMS under konceptet ”Racing for Charity”. Förutom officiellt stöd från både Audi och SEAT i Sverige är teamet återförsäljare i Skandinavien för både Audi Sport och SEAT Sport och sköter därmed all reservdelshantering på tävlingshelger till dessa två bilmärken.

Vi ställde några snabba frågor till teamet inför 2018 års STCC-säsong.

Q: Som regerande STCC-mästare måste väl målet vara att försvara titeln 2018?
A: STCC är ett oerhört starkt mästerskap och titeln 2017 vanns genom hårt lagarbete. 2018 är inget undantag, många vassa team slåss om titeln, men vi kommer att göra livet tufft för den som vill vara före. Må bästa team vinna!

Q: Vilken blir er största utmaning inför kommande säsong?
A: Vi försöker alltid utvecklas så mycket det bara går, både vad gäller speed och driftsäkerhet under tävlingshelger, men också kommersiellt tillsammans med våra partners. Teamet växer så det knakar och är just nu nio anställda + två säsongsanställda, alla på heltid. Vår största utmaning blir att maximera den potential som finns i teamet, både på individnivå och som enhet. Vi är taggade till tusen för en ny säsong!

Q: Vilka mål och visioner finns för framtiden?
A: Vi vill fortsätta att prestera på absoluta toppnivå i STCC. Att förvalta det förtroende vi får från SEAT och våra partners på bästa sätt. Vi sneglar också på en internationell satsning i WTCR, officiella världscupen i touring car-racing. Vår organisation går igenom en fas för att förbereda hela teamet för VM-serien, både vad gäller struktur, logistik och ekonomiska förutsättningar. Performance-mässigt borde vi kunna vara med på en hög nivå, toppstriden i STCC håller som sagt väldigt hög klass.