Rydell på nytt territorium
        
        
       
      
        
          
   
| Han hör till en av förhandsfavoriterna inför STCC City Race. Trots  att Rickard Rydell ännu saknar en seger ligger han trea i mästerskapet,  på samma poäng som Fredrik Ekblom och bara fem bakom kedande Tommy  Rustad, och nu är det en alldeles ny utmaning som väntar – STCC City  Race, en tävling som Rydell inte har någon som helst erfarenhet av  tidigare. Men stadsbanor har han gott om rutin från efter sin  internationella karriär. – Jag har alltid gillat stadsrace ända sedan första gången jag var i  Macau och körde och sedan dess har jag kört i Porto, Marrakesch och Pau,  och jag har trivts överallt har jag. Göteborg kommer att bli en ny  upplevelse. Det kommer att bli kul att köra och det är alltid speciellt  med stadsrace när man har murarna så tätt inpå.Säsongsöppningen har gått bra för Rydell även om den där sista  pricken över i:et saknas – det har blivit två pallplatser och senast på  Mantorp Park hade Rydell rejält med fart i bilen. För första gången i år  hade han tillräckligt med speed under hela loppet för att faktiskt  kunna utmana framåt. En del av förklaringen menar Rydell beror på bilens  egenskaper.– Bilen passar bäst i långa snabba kurvor, mer av den typ som finns  på internationella banor. Vi har lite svårt att komma runt de långsamma  kurvorna som finns på Jyllandsringen, Ring Knutstorp och i Göteborg. Det  gäller att hitta inställningar som funkar.På stadsbanor brukar kvalificeringarna vara extra viktiga eftersom  det ofta är svårt att köra om och det kommer att gälla även i Göteborg.  Trots att racefarten inte har varit optimal har Rydells Chevrolet varit  en av de allra snabbaste bilarna i kvaltrim. Hittills har han varit  snabbast av alla i de tre kvalificeringar som har körts för att sedan  tappa placeringsmässigt i det andar topp 8-kvalet. Men tidsmässigt har  det faktiskt sett annorlunda ut.– Jag har förbättrat mig i Q2 varje gång så det verkar snarare som  att de andra behöver lite mer tid på sig att komma igång, säger Rydell.  MEn jag har ingen aning om hur det kommer att gå. Jag har aldrig kört  banan förut och det är nytt territorium för mig.Att hitta det där allra sista för att slåss om segern på en bana som  inte passar bilen till fullo kommer att bli knepigt men Rydell viker  inte från den redan inslagna vägen. Det gäller att ta så många poäng som  möjligt vid varje tillfälle för att sedan, när det kommer till de  snabbare banorna, satsa på seger. Allt hänger på att hitta  inställningarna för att kapa den sista tiondelen.– Det gäller att hitta den eftersom det är väldigt jämnt i år. vi kör  fem av nio tävlingar på långsamma banor och det gäller för mig att  plocka så många poäng som möjligt på dem. På Mantorp, Falkenberg och  Karlskoga gäller det att vinna. |  | 
|  |  |