KLIMATSMART ELITRACING

STCC har sedan starten 1996 legat i den absoluta framkanten av såväl den tekniska utvecklingen som arbetet med att reducera klimatpåverkan.

Mästerskapet var bland de första i världen att introducera katalysatorer på tävlingsbilarna under 90-talet och STCC var först i världen att införa etanol samt biogas som bränsle under 00-talet.

2024 blir STCC världens första nationella touring car-mästerskap som elektrifieras.

Med detta tar mästerskapet klivet tillbaka i den absoluta framkanten av teknisk utveckling och relevans gentemot tillverkare, partners, sponsorer och fans.

Elektriska tävlingsbilar är en naturlig evolution av motorsporten och STCC tar täten i att skapa underhållande klimatsmart racing - utan att försämra de traditionella värdena i sporten.

Elektrifieringen möjliggör dessutom STCC att ta steget tillbaka in i städerna med det nya och explosiva Head 2 Head-formatet. Här skapar mästerskapet möjligheten att locka publik och partners som vanligtvis aldrig besöker biltävlingar.

STADSRACING

Tack vare elektrifieringen av STCC återvänder mästerskapet till stadsracing genom ett flerårigt kontrakt med Helsingborgs och Göteborgs stad med det nya explosiva tävlingsformatet Head 2 Head.

550 HK STCC-BILAR

12 helt nya STCC-bilar byggs till säsongen 2024 med grundfilosofin att skapa underhållande och klimatsmart racing. Bilarna är på 550-hästkrafter, bakhjulsdrivna och 100% elektriska.

VARFÖR EL?

Tack vare elektrifieringen har STCC många möjligheter att växa och skapa en positiv resa framöver som ett hållbart och innovativt mästerskap.

Vid årets slut 2021 fanns ca 300 000 laddbara personbilar i trafik i Sverige. Under perioden januari-juli 2022 såldes 162 016. Av dessa är 52% laddbara bilar, varav 27% är helt elektriska bilar.

Flera tillverkare uppger att man kommer sluta tillverkar bilar med bensin och dieselmotorer så tidigt som 2030. Flera stora aktörer inom logistik och e-handel kräver nu att samtlig utgående logistik görs med elektriska fordon.

Intresset för en helelektrisk bil ökar kraftigt och är något större i Sverige än genomsnittet globalt. Under 2022 har antalet elbilar ökat med hela 96% i Sverige.

En nyckeldel i omställningen av såväl motorsport som samhället i övrigt är att öka effektiviteten. Här är elbilar överlägsna bensin och diesel-bilar. Omkring 70% av energin i bensin och diesel försvinner i bara värme, totalt sett är det omkring tre fjärdedelar av energin som tankas i bilen som går förlorad.

Elbilar däremot har en verkningsgrad på mellan 87-91%. Detta gör att STCC kan fortsatt driva den tekniska utvecklingen framåt och samtidigt bjuda på spektakulär racing med betydligt reducerad miljöpåverkan.

Källa: yaleclimateconnections.org, Regeringens utfasningsutredning SOU 2021:48 & Eldrivna vägfordon – ägande, analys och möjlig utveckling 2030” – Trafik analys

RACING PÅ GRÖN ENERGI