VÅR HISTORIA

STCC (Scandinavian Touring Car Championship) etablerades 1996 och är det främsta racingmästerskapet i Skandinavien.

Mästerskapet har skapat racingstjärnor som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Richard Göransson, Thed Björk och Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Framgångsrika team som Flash Engineering, Cyan Racing, Kristoffersson Motorsport och PWR Racing har vuxit fram från mästerskapet.

Från dag ett har STCC bjudit på explosiv och adrenalinfylld racing med fysiska tävlingar där förarna tvekar att “luta sig” mot konkurenterna när de kämpar om varje millimeter av banan.

Grunden i tävlingsformen touring car racing (standardvagnsracing) är att förarna och teamen tävlar med kraftigt modifierade versioner av de mest populära bilarna som erbjuds till konsumenter. Från Volvo 850 på 90-talet till BMW 320 på 00-talet och Tesla Model 3 idag.

Totalt har mästerskapet krönt 26 mästare sedan starten 1996.

1996-2002
Super Touring

När STCC lanserades till säsongen 1996 tävlade man med det internationellt framgångsrika reglementet Super Touring, som benämndes FIA Klass II.

Bilarna hade 2-liters sugmotorer på drygt 300 hästkrafter med fyra, fem och sex cylindrar, med såväl framhjulsdrift som bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Teamen tävlade med modeller som Audi A4 Quattro, BMW 320i och Volvo S40.

Bilarna vägde strax under 1000 kilo och hade sexväxlade sekventiella växellådor.

Första STCC-mästare under Super Touring-eran var Jan “Flash” Nilsson med en Volvo 850 1996 och sista mästaren var Roberto Colciago i en Audi A4 Quattro 2002.

Besök STCC Database för mer resultat och statistik om Super Touring-eran.

2003-2012
S2000

Till säsongen 2003 introducerades arvtagaren till Super Touring: S2000. Detta var ett reglemente som var enklare tekniskt sett för att hålla kostnader nere då budgeten hade accelererat kraftigt under de sista åren av Super Touring.

Bilarna hade fortsatt 2-liters sugmotorer på ungefär 300 hästkrafter med framhjulsdrift och bakhjulsdrift, medan fyrhjulsdrift förbjöds.

Teamen tävlade med modeller som Alfa Romeo 156, BMW 320si och Volvo C30.

Bilarna vägde strax under 1200 kilo och hade både sekventiella sexväxlade växellådor och femväxlade H-lådor.

Första STCC-mästare under S2000-eran var Fredrik Ekblom 2003 med en Audi A4 och sista mästaren var Johan Kristoffersson i en Volkswagen Scirocco 2012.

Besök STCC Database för mer resultat och statistik om S2000-eran.

2013-2016
TTA

Till säsongen 2013 introducerades reglementet TTA efter ett turbulent år 2012 då utbrytarserien TTA körde parallellt med STCC.

TTA var ett siluett-reglemente där samtliga bilar var identiska under skalet och endast kolfiberkarosserna som differentierade de olika modellerna.

Bilarna byggdes av Solution-F och hade 3,5-liters V6-motorer på ungefär 400 hästkrafter med bakhjulsdrift.

Teamen tävlade med modeller som BMW M3, Kia Optima och Volvo S60.

Bilarna vägde 1100 kilo och hade sexväxlade sekventiella växellådor med paddlar.

Första STCC-mästare under TTA-eran var Thed Björk 2013 med en Volvo S60 och sista mästaren var Richard Göransson, även han i en Volvo S60, 2016.

Besök STCC Database för mer resultat och statistik om TTA-eran.

2017-2022
TCR

Till säsongen 2017 introducerades TCR till STCC. Det internationella reglementet skapades för att fortsatt driva kostnaderna nedåt efter S2000-reglementet där kostaderna ännu en gång hade eskalerat i slutskedet.

Bilarna hade 1,6 och 2-liters turbomotorer på 350 hästkrafter där endast framhjulsdrift var tillåtet.

Teamen tävlade med modeller som Audi RS 3 LMS, CUPRA León Competición och Honda Civic Type R TCR.

Bilarna vägde strax över 1200 kilo och hade både sekventiella sexväxlade växellådor och original DSG-lådor.

Första och sista STCC-mästare under TCR-eran var Robert Dahlgren med en SEAT Léon TCR 2017 och en CUPRA León Competición 2022.

Besök STCC Database för mer resultat och statistik om TCR-eran.

2024-
EPWR

2024 byter STCC reglemente för fjärde gången med den i särklass största förändringen då mästerskapet elektrifieras med EPWR.

STCC blir det första nationella touring car-mästerskapet i världen som elektrifieras.

Tävlingsbilarna använder originalbilarnas kaross medan elmotor, batteri, bromsar och hjulupphängning är gemensamma, detta för att hålla kostnader nere och racingen jämn.

Bilarna har elmotorer på 550 hästkrafter, de mest kraftfulla tävlingsbilarna i STCC:s historia, med en vikt på 1450 kilo inklusive förare.

Teamen tävlar med modeller som BMW i4, CURPA Born och Tesla Model 3.

Läs mer om elektrifieringen av mästerskapet här.

HALL OF FAME

HALL OF FAME - FÖRARE

  • Jan "Flash" Nilsson

    1996

    Flash Engineering
    Volvo 850

  • Jan "Flash" Nilsson

    1997

    Flash Engineering
    Volvo 850

  • Fredrik Ekblom

    1998

    WestCoast Racing
    BMW 320i

  • Mattias Ekström

    1999

    Kristoffersson Motorsport
    Audi A4 Quattro

  • Tommy Rustad

    2000

    Elgh Motorsport
    Nissan Primera

  • Roberto Colciago

    2001

    Kristoffersson Motorsport
    Audi A4 Quattro

  • Roberto Colciago

    2002

    Kristoffersson Motorsport
    Audi A4 Quattro

  • Fredrik Ekblom

    2003

    Kristoffersson Motorsport
    Audi A4

  • Richard Göransson

    2004

    WestCoast Racing
    BMW 320i

  • Richard Göransson

    2005

    WestCoast Racing
    BMW 320i

  • Thed Björk

    2006

    Kristoffersson Motorsport
    Audi A4

  • Fredrik Ekblom

    2007

    WesCoast Racing
    BMW 320si

  • Richard Göransson

    2008

    Flash Engineering
    BMW 320si

  • Tommy Rustad

    2009

    Cyan Racing
    Volvo C30

  • Richard Göransson

    2010

    WestCoast Racing
    BMW 320si

  • Rickard Rydell

    2011

    Nika Racing
    Chevrolet Cruze

  • Johan Kristoffersson

    2012

    Kristoffersson Motorsport
    Volkswagen Scirocco

  • Thed Björk

    2013

    Cyan Racing
    Volvo S60

  • Thed Björk

    2014

    Cyan Racing
    Volvo S60

  • Thed Björk

    2015

    Cyan Racing
    Volvo S60

  • Richard Göransson

    2016

    Cyan Racing
    Volvo S60

  • Robert Dahlgren

    2017

    PWR Racing
    SEAT León

  • Johan Kristoffersson

    2018

    Kristoffersson Motorsport
    Volkswagen Golf GTI

  • Robert Dahlgren

    2019

    PWR Racing
    CUPRA León

  • Rob Huff

    2020

    Lestrup Racing Team
    Volkswagen Golf GTI

  • Robert Dahlgren

    2021

    PWR Racing
    CUPRA León Competición

  • Robert Dahlgren

    2022

    PWR Racing
    CUPRA León Competición

  • 2024

ALL STATISTIK SEDAN 1996

HALL OF FAME - TEAM/MÄRKE

  • Flash Engineering

    1996

    Volvo 850

  • Flash Engineering

    1997

    Volvo 850

  • WestCoast Racing

    1998

    BMW 320i

  • Kristoffersson Motorsport

    1999

    Audi A4 Quattro

  • Elgh Motorsport

    2000

    Nissan Primera

  • Kristoffersson Motorsport

    2001

    Audi A4 Quattro

  • Flash Engineering

    2002

    Volvo S40

  • Flash Engineering

    2003

    Volvo S60

  • WestCoast Racing

    2004

    BMW 320i

  • WestCoast Racing

    2005

    BMW 320i

  • Kristoffersson Motorsport

    2006

    Audi A4

  • Flash Engineering

    2007

    BMW 320si

  • WestCoast Racing

    2008

    BMW 320si

  • Cyan Racing

    2009

    Volvo C30

  • Cyan Racing

    2010

    Volvo C30

  • Kristoffersson Motorsport

    2011

    Volkswagen Scirocco

  • Nika Racing

    2012

    Chevrolet Cruze

  • Cyan Racing

    2013

    Volvo S60

  • Cyan Racing

    2014

    Volvo S60

  • Cyan Racing

    2015

    Volvo S60

  • Cyan Racing

    2016

    Volvo S60

  • Kristoffersson Motorsport

    2017

    Volkswagen Golf GTI

  • PWR Racing

    2018

    CUPRA León

  • Brink Motorsport

    2019

    Audi RS 3 LMS

  • Lestrup Racing Team

    2020

    Volkswagen Golf GTI

  • PWR Racing

    2021

    CUPRA León Competición

  • PWR Racing

    2022

    CUPRA León Competición

  • 2024